Remvoeringen en cilinders vervangen inclusief arbeidsloon en remvloeistof komt ongeveer op € 350,-. Als ook de trommels vervangen moeten worden komt er nog ongeveer € 230,- bij.
Controlesysteem. Wat veel mensen niet weten is dat op sommige moderne auto's de dikte van de remvoering continu wordt gecontroleerd door een apart systeem. Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Wat is een remvoering? Tot de componenten van een remsysteem behoren remblokken of remschoenen. Deze bestaan uit remvoering wat verbonden is met een metalen rug. Wanneer de rem is ingeschakeld, wordt het kussen of de schoen tegen een metalen schijf of trommel gedrukt die aan het wiel is bevestigd.
Afhankelijk van de rijstijl gaan remblokken volgens Kwikfit zo'n veertig- tot vijftigduizend kilometer mee en remschoenen ongeveer tachtigduizend kilometer. Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Controleer de dikte van de remblokken: het absolute minimum is 3 mm vooraan en 2 mm achteraan. Lees ook de handleiding, want sommige modellen hebben specifieke eigenschappen. Bij de remschijf is de diepte van de rand aan de buitenkant een goede 'slijtindicator'.
In totaal kun je dus rekening houden moet ongeveer 300 tot 600 euro voor het vervangen van de remklauw. Er kunnen extra kosten ontstaan, omdat er bijvoorbeeld gelijk ook andere onderdelen worden moeten vervangen zoals de remschijven.
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Doorrijden is op dat moment niet verstandig. Na vervanging van de remblokken zal het rempedaal hoger, maar sponzig, aanvoelen. Naarmate als de remblok inslijt op de remschijf zal dit sponsgevoel weg gaan. Een ander gevolg van verharding of verglazing van de remblokken is een sneller slijtende remschijf.
Oorzaken van piepende remmen zijn montagefouten, onjuiste plaatsing van de remklauwclips, of onjuiste plaatsing van vulplaatjes, die bijgeluiden juist moeten tegengaan. Belangrijk is dat de onderdelen van de remklauw goed gereinigd en gesmeerd zijn.
De meest voorkomende oorzaak dat de remmen een piepend geluid maken is het slijten van de remblokken. Op remblokken zit een stuk metaal ingebouwd dat ook wel een slijtage indicator wordt genoemd. Door het gebruik van de remmen slijten de remblokken.
Laat de remmen direct controleren wanneer:
Je het rempedaal ver kunt intrappen. Het rempedaal sponsig aanvoelt. Als de remmen stoterig aanvoelen. Wanneer het stuur trilt bij het remmen.
Voor het laten vervangen van de remvloeistof ben je, voor een gemiddelde auto, zo'n € 50 kwijt.
Het is aan te raden de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen. Als u de remvloeistof langer laat zitten, is het waarschijnlijk dat het watergehalte te hoog wordt. Een te hoog watergehalte kan vapour lock veroorzaken. Dat betekent dat het vocht in de remolie gaat koken en lucht in het remsysteem veroorzaakt.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.