Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
Een fiets is vanzelfsprekend de grootste kostenpost: gemiddeld geven fietsers 1724 euro uit aan een nieuwe fiets. Het kan een stuk duurder. Tourrenners rijden op racefietsen van meer dan 10.000 euro.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Voor deze fiets van Van Aert had de hoogste bieder 18.800 euro veil. Jumbo-Visma heeft 24 fietsen geveild waarop de renners het afgelopen jaar geschitterd hebben. De voorjaarsmachine van Wout van Aert spande de kroon met 18.800 euro. Voor zijn Tour-fiets had de hoogste bieder 16.250 euro in petto.
En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-.
De fiets van de winnaar: hiermee voerde Wout van Aert (en Jumbo-Visma) een nieuw straf nummer op. WielrennenWout van Aert en Jumbo-Visma leverden een nieuw huzarenstukje af in de E3 Saxo Bank Classic. Met de vorm zit het meer dan goed, maar ook het materiaal is belangrijk.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Elke extra geïnvesteerde euro zou een verhoging van de gemiddelde snelheid kunnen opleveren van tussen de 0,0004 en 0,0007 kilometer per uur. Ergens zal dat verband afvlakken: op een fiets van een ton ga je niet 70 kilometer harder rijden.
In vergelijking met bijvoorbeeld hardlopen is wielrennen een dure sport. De aankoop van een goede racefiets brengt al snel kosten van enkele honderden tot meer dan duizend euro met zich mee.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Piet de Wit is “official dealer” van Cervélo racefietsen.
Je Pinarello fiets kopen doe je snel en eenvoudig bij Van Eyck Sport! Ontdek ons volledig fietsenaanbod in onze webshop of kom langs in een Van Eyck Sport-winkel in jouw buurt!
De Prince frameset kost € 1.990,- en een complete racefiets als Paris Ultegra kost € 3.590,-.
Hoeveel weegt een fiets uit de Tour de France? Een racefiets uit de Tour de France weegt tegenwoordig 6,8 kilo. Dat is het minimumgewicht wat de internationale wielerunie heeft opgelegd in verband met de veiligheid.
Omdat de Belg 17 punten sprokkelde in de tussensprint van de etappe van vandaag en Pogacar zijn benen stilhield, heeft de renner van Jumbo-Visma de groene trui zeker binnen als hij tot en met Parijs op zijn fiets blijft zitten.
Dure hobby
We kunnen er wel omheen draaien, maar fietsen of wielrennen is nu eenmaal geen goedkope hobby. Een racefiets kost nu eenmaal honderden euro's en ook aan de verschillende materialen, zoals een fietsbril, een helm, fietskleding voor in winter en in de zomer, ben je al snel meer dan €100 kwijt.
De meeste sportieve fietsen hebben twee of drie kettingbladen aan de voorkant (de tandwielen bevestigd aan de pedaalarm) en ergens tussen de 7 tot 12 versnellingen (of tandwielen) aan de achterkant (dit wordt ook wel de cassette genoemd die aan het achterwiel vast zit).
Als we puur naar de prijs- kwaliteitverhouding kijken, is de Triban RC520 één van de beste goedkope wielrenfietsen. Triban bewijst dan ook maar weer eens dat een goede racefiets zeker niet veel hoeft te kosten. Bij deze racefiets van het merk Triban is het vooral het comfort dat hoog in het vaandel staat.