Het vervangen van een versnellingsnaaf is een enorm dure operatie. Dit begint bij 75 euro als de fietsenmaker gebruikte onderdelen op voorraad heeft.Wanneer er een nieuwe naaf gebruikt word gaat dit gauw richting de 175 euro voor deze reparatie.
Versnellingen monteren kan. de kosten: de aanschaf van een versnellingsnaaf met terugtraprem, de inbouw in het wiel (vlechten van een wiel), en de montage ervan in je fiets, plus de montage van de bedieningsorganen. Het totaal gaat gemakkelijk de honderd euro te boven, afhankelijk van het merk en type naaf.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Of je het nu zelf doet of dat je het laat doen door een fietsenmaker. Bij de fietsenmaker ben je gauw tussen de 50 en de 70 euro kwijt voor een servicebeurt.
Een naafversnelling is een versnellingssysteem dat geheel in de naaf van het achterwiel is weggewerkt. Doordat deze versnellingsmechaniek in de naaf verwerkt is, is het systeem vrij onderhoudsarm. Het systeem zit namelijk opgesloten in de behuizing van de naaf, en werkt stof- en vochtvrij.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Door intensief gebruik kan de versnellingskabel (die verbindt de stuurschakelaar met de derailleur of versnellingsnaaf) wat opgerekt zijn, waardoor hij niet meer zo nauwkeurig functioneert. Je moet de kabel dan strakker aanspannen. Een klusje dat je zelf kunt doen.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Zet het zadel op de goede hoogte. Als je zadel te laag staat, trapt de fiets veel zwaarder. Je hebt hem op de juiste hoogte staan, als je been licht gebogen is als de trapper op zijn laagst staat (hoeveel dat aan Watt kost, kan TestKees helaas niet meten). Zet je stuur lager.
De Rolhoff-versnellingsnaaf is een onderhoudsarm versnellingssysteem met 14 versnellingen. Deze 'Speedhub' bestaat sinds 1998 en heeft bewezen een zeer betrouwbaar versnellingssysteem te zijn, zeker onder veeleisende vakantiefietsers.
Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf
In vergelijking met de Nexus 3 heeft de Nexus 7 een breder bereik: de lichtste versnelling is lichter en de zwaarste is zwaarder dan bij de Nexus 3. Daarnaast heb je natuurlijk meer dan twee keer zo veel versnellingen, waardoor je in meer situaties jouw ideale traptempo kunt aanhouden.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner. Zeker bij een elektrische fiets is dit aan te raden.
Door goed voor je fiets te zorgen – ook in de winter – kun je erger voorkomen. Een jaarlijkse onderhoudsbeurt door de fietsenmaker verlengt de gebruiksduur van je fiets aanzienlijk. Daarnaast kun je zelf wat klein onderhoud aan je fiets uitvoeren. Het kost weinig tijd en zorgt ervoor dat je fiets soepel blijft rijden.
Groeven die in het begin, wanneer de remblokken nog nieuw zijn, erg diep zijn. Zodra je meer gaat remmen en er slijtage op de remblokjes begint te ontstaan zullen de groeven minder diep gaan worden. Zodra je op het punt komt dat er weinig of niets meer over blijft van de groeven zijn de blokjes toe aan vervanging.
'De beste naaf voor het vlakke Nederland en lichte heuvels is de Nexus 8′, zegt TestKees. 'In de lichtste versnelling kun je ongeveer 8 km/h fietsen met een traptempo van 60 omwentelingen. Licht genoeg om met volle ondersteuning bijna alle heuvels op te komen.
Fietst u dagelijks, vooral in de stad en wilt u zelf weinig onderhoud uitvoeren? Dan is een naafversnelling iets voor u. Fietst u vaker grote afstanden of regelmatig op heuvelachtig terrein en vindt u wat onderhoud geen enkel probleem? Kies dan voor een derailleur.
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen.