Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350.
Het goedkoopst is om de auto thuis aan de eigen laadpaal op te laden. De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15.
Over het algemeen liggen de totale kosten voor een laadpaal thuis inclusief installatie tussen de € 1.450,- en € 2.200,-. Dit is afhankelijk van je behoeften en wensen afhankelijk van specifieke behoeften en wensen.
Of je een laadpaal nodig hebt voor een hybride auto, hangt van het type af. Een plug-in hybride auto heeft een stekkeraansluiting. Je hebt dan een laadpaal, of stopcontact, nodig om op te laden. Er zijn ook hybride auto's die zichzelf opladen tijdens het rijden.
Als er geen andere laadopties zijn, kan de auto via een stopcontact worden geladen.
Wanneer u de auto thuis wilt opladen, kunt u dit het beste doen met een laadpaal voor thuis. Het wordt afgeraden om uw plug-in hybride op te laden via een normaal stopcontact. U kunt dit beter doen via een thuislaadpunt die aangesloten is op een aparte groep in uw meterkast. Dit is een stuk sneller en vooral veiliger.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Je kunt een hybride auto overal opladen waar een laadpaal staat die je kunt activeren. Dat kan thuis zijn, op het werk of een publieke lader langs de weg die je met een pas of app activeert. Heb je een granny charger bij je (een laadkabel met Schuko-aansluiting) kun je ook normale stopcontacten gebruiken.
10 beste zelfopladende hybrides in 2025
De accu kan worden opgeladen via de motor en via regeneratief remmen. Hierbij wordt een deel van de energie die normaal gesproken verloren gaat wanneer u afremt, opgevangen en omgezet in energie die niet via het lichtnet hoeft te worden opgeladen. Vandaar de naam 'zelfopladend'.
Naast het grote gemak van een laadpaal aan huis, is thuis laden namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,33 cent per kWh.
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Heeft u een 1-fase aansluiting en wilt/kunt u deze niet vervangen voor een 3-fase meterkast, kies dan voor een laadpaal met een vermogen van 3,7 kW. Wilt u een laadpaal met meer vermogen? Dan kunt u uw meterkast laten uitbreiden. U kunt een uitbreiding van uw meterkast aanvragen bij uw netbeheerder.
Ja, er zijn ook nadelen. In tegenstelling tot plug-in hybrides, kunnen hybride auto's zonder stekker maar korte afstanden volledig elektrisch rijden. Hierdoor is het brandstofverbruik hoger. Verder is een hybride auto over het algemeen zwaarder dan een traditionele brandstofauto.
Met een laadpaal gaat het laden veel sneller, ongeveer acht keer zo snel als via een stopcontact. De exacte laadsnelheid hangt af van je meterkast en de aansluiting van je auto. Lees meer over de oplaadtijd met een laadpaal thuis.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh. En houd er rekening mee dat snelladers duurder zijn dan de gewone laders.
De eenvoudigste, maar langzaamste, manier om uw plug-in hybride op te laden, is door de auto aan te sluiten op een standaard 3-pins stopcontact met behulp van een speciale kabel, een zogenaamde EVSE . Hiermee kunt u uw plug-in hybride auto thuis opladen door verbinding te maken met uw huishoudelijke stroomvoorziening, net als een mobiele telefoon.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
De reden waarom plug-in hybrides duurder moesten worden
De oorzaak ligt bij de wijze waarop de CO2-uitstoot van auto's wordt berekend. Brussel wil dat de uitstoot van de auto's op een nieuwe manier berekend wordt. Bij deze nieuwe meetmethode ligt de uitstoot van plug-ins op papier een stuk hoger.
De gewone "hybride" kan niet worden opgeladen aan een stopcontact, de plug-inhybride - ook wel "plug-in" genoemd - wel. Voorts kan een plug-inhybride gebruikt als een 100% elektrische auto en biedt hij over het algemeen een veel groter bereik in 100% elektrische modus dan conventionele hybrideauto's.