Een briefadres aanvragen is gratis.
Inschrijven op een briefadres doet u bij de afdeling Burgerzaken/Publiekszaken in de gemeente van de briefadresgever.
Het inschrijfadres is het adres waar je woont. Het postadres is adres waar iemand alleen zijn post ontvangt maar niet woont. Iemand die jouw adres als inschrijfadres gebruikt, woont voor de gemeente dus bij jou.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP.
Inschrijven als u in Nederland komt wonen
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente: op uw vaste woonadres; op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis).
Wat zegt de wet? De wet stelt dat iemand die op een ander adres gaat wonen, hiervan schriftelijk, persoonlijk of digitaal aangifte moet doen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij/zij zijn nieuwe adres heeft.
Iemand op je eigen adres een postadres geven kan gevolgen hebben voor reinigingsrecht, rioolrecht en kan van invloed zijn op het recht op- of de hoogte van uitkeringen en toeslagen.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Volgens de wet hebt u alleen recht op een bijstandsuitkering als u ergens ingeschreven staat. Alleen een postadres regelen bij vrienden of familie is dus niet voldoende: u woont dan immers niet op dat adres.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft. Of als u iemand toestemming geeft om zich in te schrijven op uw adres, terwijl die persoon er niet woont.
Er zijn geen consequenties bij inschrijving op uw woonadres als u een koopwoning hebt. Wel moet ivm een eventuele hypotheekaftrek de betaalde huur beneden een bepaalde grens zijn. Er geldt een vrijgesteld bedrag hiervoor.
Regel een postadres
Het kan een adres zijn van een familielid, vriend of kennis die in een andere gemeente woont. Degene die op het postadres dat jij gaat gebruiken staat ingeschreven als bewoner, moet wel schriftelijk toestemming geven en ervoor zorgen dat je de post krijgt.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of op briefadres.
Ja, maar u moet wel ingeschreven staan bij de gemeente. Het adres mag een briefadres zijn. Dat is een adres waar u niet woont, maar wel post ontvangt.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
U bent bevoegd om zolang u wilt iemand onder uw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang u samenwoont betreft uw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Reacties. Er zijn geen consequenties bij inschrijving op uw woonadres als u een koopwoning hebt. Wel moet ivm een eventuele hypotheekaftrek de betaalde huur beneden een bepaalde grens zijn. Er geldt een vrijgesteld bedrag hiervoor.
Hoe lang duurt het
De afhandeling van de aanvraag duurt maximaal 8 weken.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is. Wanneer dat niet het geval is zal de gemeente de gegevens wijzigen of uit uitschrijven uit de Basisregistratie Personen.
Een briefadres is 6 maanden geldig. Na 6 maanden wordt gekeken of dat het briefadres aangehouden moet worden of dat er inmiddels een woonadres is.
Hogere belastingen. Op het moment dat u alleen woont, betaalt u gemeentelijke en waterschapsbelasting voor 1 vervuilingseenheid. Als er nog iemand bij u komt wonen, wordt dit verhoogd naar een meerpersoons vervuilingseenheid. De aanslagen gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting worden dus hoger.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen.
Voor thuiswonende kinderen hoeft u geen inwoning aan te vragen. Wanneer ze eerst ergens anders woonden en weer terugkomen, moet u wel inwoning aanvragen. Wat is samenwonen? Wanneer u uw partner voor onbepaalde tijd bij u in de woning wilt laten wonen, noemen we dit samenwonen.