De motor is ook een van de duurste onderdelen van een Formule 1-auto en kan tot wel €10 miljoen kosten. Dit komt omdat het hart van de auto meer dan 900 pk aan vermogen levert en daarom moet voldoen aan zeer hoge specificaties.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Een carbon chassis
Het chassis is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een F1-auto. Deze kost naar verluidt zo'n $ 1.135.000. Deze constructie, gemaakt van kostbaar koolstofvezel, dient de coureur ten alle tijde te beschermen.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Wat kost een F1-helm? Een Formule 1-helm kost tussen de €4000 en €7000, zo meldde Verstappen.com in 2020. Een coureur draagt gemiddeld twaalf verschillende helmen per seizoen. Coureurs betalen hun helmen echter niet zelf.
Tot wel 15 miljoen euro
Om een indruk te geven: een stuurwiel van een F1-auto kost al ongeveer 50.000 euro en een voorspoiler en achterspoiler kosten gezamenlijk al een slordige 200.000 euro, afhankelijk van hoe complex het ontwerp precies is.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets.
Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is. Om elektrisch vermogen tijdens de start te voorkomen, wat wellicht zorgt voor een boost bij de start, is het gebruik ervan onder een snelheid van 100 kilometer per uur verboden.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
Het salaris van een normale F1 monteur is tussen de 30.000 en 60.000 euro per maand. Het salaris van een F1 monteur in de pit crew kan oplopen tot 25.000 euro per maand. Dit bedrag is exclusief eventuele bonussen. Bij beide banen geldt dat je flink wat ervaring moet op doen.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Je betaalt voor het uitgebreide TV Pro abonnement € 64,99 per jaar (of € 7,99 per maand). Voor het TV Access abonnement betaal je € 26,99 per jaar (of € 2,99 per maand).
"Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
Als een standaardauto iets van 6 liter per 100 km verbruikt, verbruikt een F1-auto voor dezelfde afstand 45 liter. Een F1-race is ongeveer 305 km lang en het verbruik wordt meestal sterk gereguleerd door het reglement. Zo mogen teams niet meer dan 100 kg brandstof per uur en 100 kg per race verbruiken.
Het gebruik van de koppeling is in hedendaagse Formule 1-auto's anders dan gebruikelijk; alleen tijdens het wegrijden vanuit stilstand moet de coureur de koppeling handmatig (achter het stuur) op laten komen, tijdens de overige verandering van versnellingen hoeft de coureur de koppeling niet te gebruiken.
Een F1-auto moet vanaf 2023 dus minimaal 796 kilogram wegen. De power unit is het zwaarste onderdeel van de auto. Deze moet minimaal 150 kilogram wegen. Het lichtste onderdeel is het stuur met een gewicht van 1,3 kilogram.
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
Het bedrijf Mavic Aviation (een samentrekking van Max en zuslief Victoria, gokken wij) heeft voor €12.003.602,40 aan vaste activa in de boeken staan. In gewonemensentaal: de kist is 12 miljoen waard, dus dat zal Branson er ook voor hebben gekregen. Na de aanschaf is er ook geïnvesteerd in het toestel.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De Mexicaan kreeg in 2022 een nieuw contract met loonsverhoging. Naar verluidt verdient hij nu omgerekend 7 miljoen euro per jaar. Dat is slechts 22 eurocent per seconde. Check ook het vermogen van de Formule 1-wereldkampioen.
De hoeveelheid graden dat een stuurtje kan draaien ligt tussen de 180 en 1080. Goedkopere stuurtjes hebben een beperkte rotatie en lijken totaal niet op dat van een echte auto. De duurdere wieltjes hebben een rotatie die erg lijkt op dat van een echte auto. Hoe hoger de rotatie, hoe realistischer de ervaring.
Je kan met de pijltjes wisselen tussen de foto's. Een enorme klus dus, maar dankzij het harde werk van Schuberth ging ook Max Verstappen uiteindelijk in zee met het helmenmerk en daarom zien we de Nederlander al sinds 2019 in actie komen met een Schubert-helm.