Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
De kosten voor het exporteren van een auto zijn €10,60. Dit betaalt u bij de RDW. Daarnaast zijn er nog andere kosten waar u rekening mee moet houden, bijvoorbeeld als u met een auto met exportkenteken de openbare weg op gaat. U heeft dan een geldige autoverzekering met minimaal een WA-dekking nodig.
Kosten tijdelijk Duits kenteken
De kosten voor dit tijdelijke Duitse kenteken incl. WA-verzekering zijn als volgt. Voor de kentekenplaten, het kentekenbewijs en de verzekering rekenen wij €200,-.
De prijs van het 5-daags kenteken bedraagt 180 euro + 15 euro verzendkosten. Hiervoor krijgt u het 5-daagse kentekenbewijs, fysieke kentekenplaten en een WA-verzekering met groene kaart.
Voor het uitvoerkenteken ook wel exportkenteken genoemd geldt: Auto's die u naar het buitenland wilt exporteren, dient u aan te melden bij de RDW. Bij de aanmelding kunt u doorgeven of u met de auto nog gebruik wilt maken van de openbare weg of dat u de auto op een trailer naar het buitenland gaat vervoeren.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
A : Ja, dat kan. Daarvoor heeft u wel transitplaten nodig. Die vraagt u aan bi de Kfz Zulassungsstellen. Zij zullen u vragen om de volgende documtenten: legitimatie, eVB-nummer, Zulassungsbescheinigung I en II, Duitse keuringsbewijs, bevestiging van de schrapping (Abmeldungsbestätigung) en oude nummerplaten.
Een Duits kenteken opzoeken
Een Duits kenteken check is dus niet mogelijk, maar dit betekent niet dat je een Duitse auto niet kunt controleren. Als je naar een dealer in Duitsland gaat, dan kun je bij deze dealer het chassisnummer van de auto opvragen.
Een Nederlands exportkenteken is maximaal twee weken geldig vanaf de dag dat het voertuig voor export is verklaard, mits de apk die gehele periode nog geldig is. Een Zollkennzeichen is verkrijgbaar met een korte of lange looptijd, variërend van 15 dagen tot en met 12 maanden.
Een Duits kenteken is een kenteken van een voertuig uit Duitsland. Het bestaat uit cijfers en letters. Het kenteken begint met een lettercode die de plaats van registratie aangeeft (vaak een district). Overheidsinstanties hebben soms een eigen letter, zoals de Y (Bundeswehr).
In Duitsland: alleen bedrijfsauto's mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto's mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben.
De aanvraag is gratis.
Een eendagskenteken is zoals de naam al zegt, een kenteken dat je hebt voor één dag. Het kenteken is alleen geldig voor de dag waarop je het aanvraagt en je hebt dit bijvoorbeeld nodig als je een auto uit het buitenland importeert en de auto zelf naar een keuringsstation van de RDW wilt rijden.
Een auto verkopen aan een buitenlander is hetzelfde als exporteren. Heb jij een goede koper gevonden dan ga je naar een RDW-keuringsstation of RDW-balie bij jou in de buurt (deze zijn geopend op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur). Hier moet je het voertuig aanmelden voor uitvoer.
Zollkennzeichen 15-daags tot 3 maanden
15 dagen: € 325,00. Vanaf 1 maand: € 350,00 per maand. Het Zollkennzeichen met korte looptijd (15 dagen tot 3 maanden) is bij uitstek geschikt voor registratie van een voertuig, zonder dat deze in een EU-lidstaat ingeschreven hoeft te worden.
Dit kenteken bestaat uit het voor export verklaard kentekenbewijs (kentekencard + deel II), een Groene Kaart (WA-verzekering) en twee witte exportkentekenplaten met daarop de kentekenserie van het oude Nederlandse kenteken. Het exportkenteken met Groene Kaart (WA-verzekering) is 14 dagen geldig.
Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken. Hoelang u precies in het buitenland mag rijden, verschilt per land.
Het duurt hierna over het algemeen vijf tot zeven werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW. U ontvangt altijd de laatste cijfer / letter combinatie uit de dan geldende kentekenreeks bij het importeren van een auto (tenzij het een herinvoer betreft).
Duitse kentekens zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder. Als een auto dus wordt verkocht, dan gaat het kenteken niet mee naar de volgende eigenaar. De nummerplaat bestaat uit een code van letters en cijfers. Allereerst komt de lettercode van de Landkreis, ook wel Kreis genoemd.
Voordat je met een in Duitsland gekochte auto de Nederlandse weg op mag moet deze auto worden ingevoerd en van een Nederlands kenteken worden voorzien. Dit regel je bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken moet je onder andere een keurrapport overleggen van de TUV.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Naast een eventuele besparing zit het voordeel van het importeren van een Duitse auto ook in een groter aanbod in Duitsland, een doorgaans vollediger uitrusting van Duitse auto's en lagere kilometerstanden waardoor het vinden van een auto naar uw smaak vele malen meer kans heeft in Duitsland dan op de Nederlandse markt ...