Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Te schakelen met een afstandsbediening of mogelijk via originele sportstand tussen een bescheiden en comfortabel geluid en een zeer sportieve variant hiervan. 2843 euro incl. btw en montage. Sierstukken en geluid naar wens.
Wat is een decat downpipe? Een decat downpipe is uitgevoerd zonder katalysator/roetfilter. Door de katalysator en of roetfilter weg te laten kunnen de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd. Daardoor zal de turbo sneller opspoelen en kan de turbo druk worden verhoogd.
Zijn pops & bangs slecht voor de uitlaat of katalystor? Het niet doen, is altijd het best. Als je een milde tune laat programmeren, zullen de knallen niet zo slecht zijn voor de auto en de uitlaat. Maar als je een half uur lang tof gaat doen op de parkeerplaats van de McDonald's, dan zul je allicht schade toebrengen.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Kosten €499,95 incl. montage, materiaal (afstandbediening), btw en garantie! Bij een 'bypass' systeem worden de uitlaatgassen om de demper heen geleid. Er word een RVS buis om de dempers heen gemonteerd om zo het geluid en de uitlaatgassen naar de uitgang van de uitlaat te leiden zonder dat het geluid gedempt wordt.
Gemiddeld kost zo'n RVS uitlaat € 900,00 inclusief midden- en einddemper, dubbel sierstuk en maakkosten. De prijs kan verschillen per auto. Bovenstaand ziet u een voorbeeld van een compleet RVS uitlaatsysteem vanaf de katalysator met een midden- en einddemper en het eindstuk dubbel, links en rechts een dubbel sierstuk.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Cut-out systeem
Er wordt een klep geplaatst voor de einddemper waardoor het geluid niet door nog een demper heen moet. Oftewel, je hebt 1 demper minder, dus meer geluid. Een cut-out systeem zorgt voor een sportiever en voller geluid.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is. Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Pops & Bangs is optioneel bij de chiptuning te nemen en kost €100 extra.