De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.
Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer. In het instructieboekje van jouw Volkswagen staat aangegeven om de hoeveel kilometer of jaar de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van welke je het eerst bereikt.
Het vervangen van de distributieketting is een van de meest complexe werkzaamheden aan een auto en wordt voornamelijk bepaald door de toegankelijkheid in het voertuig en het uurtarief van de werkplaats. Gemiddeld genomen is het daarom aan te raden met meer dan €1000,- te rekenen.
Distributieriem vervangen Volkswagen Golf kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Wanneer moet je de distributieketting vervangen? Hoe lang de ketting meegaat, is afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
Wanneer je een auto met distributieketting bezit of op het oog hebt is het goed om alert te zijn op vreemde, ratelende geluiden uit de motor. Een slechte ketting hoor je al wanneer de auto stilstaat met draaiende motor. Het getik of geratel neemt ook in snelheid toe als je in z'n vrij wat meer toeren maakt.
Een distributieketting hoort geen ratelend geluid te maken. Ratelende geluiden komen vaak door een uitgerekte ketting die tegen de geleiders klappert. Dat het geluid na een aantal seconden verdwijnt komt omdat de spanner de ketting weer strak duwt. Ook de nokkenasversteller hoort uiteraard geen geluid te maken.
De 1.2 TSI, 1.4 TSI en 2.0 TFI motor van Volkswagen is voorzien van een distributieketting.
U heeft een vraag over de distributie van een mogelijk aan te kopen VW Golf. De betreffende 1.2 TSI motor van deze generatie is voorzien van een distributieriem waar wij overigens van de fabrikant géén voorgeschreven vervangingstermijn van hebben ontvangen.
Een distributieketting is in principe onderhoudsvrij. Natuurlijk kan ook een distributieketting stuk gaan, echter komt dit vele malen minder voor. Wat wel kan voorkomen is dat de automatische kettingspanner niet meer goed werkt, waardoor de ketting te los komt te liggen. In dit geval is reparatie noodzakelijk.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
Het is uiterst zeldzaam dat distributiekettingen kapot gaan. Gebeurt het wel, dan heeft dat, net als bij het breken van een distributieriem, een grote motorschade tot gevolg. Met name enkelvoudige kettingen kunnen door de zware belasting gaan rekken.
De geschatte kosten liggen tussen de €4000 en €4500 euro voor een gereviseerde motor inclusief een nieuwe kettingset en arbeidsloon.
Distributieriem vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000.
Volkswagen Golf VI (2008-2014) et VII (2012-2020)
De distributieriemen, op de TDI-motoren vanaf de 6de generatie, zijn versterkt. Plan om ze na 210.000 kilometer (of 14 jaar) te vervangen, volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Bij de Volkswagen Golf, moet de remvloeistof om de 3 jaar worden ontlucht en ververst.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Het voordeel van een distributieketting is dat deze duurzamer is en langer mee gaat. Het nadeel van een ketting is dat de niet preventief vervangen of gecontroleerd wordt, waardoor deze altijd kan breken.
U vraagt of de motor een distributieriem of -ketting heeft. De Golf VI (geleverd tot en met 2012) heeft een distributieketting. De gemonteerde 77kW motor betreft het type met motorcode CBZA of CBZB.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Een uitgerekte ketting herkent u aan tikkende of klepperende geluiden (vooral bij het optrekken) of aan slepende en schrapende geluiden in de motor, meestal aan de rechterkant. Als u dit probleem niet op tijd oplost, kan dit ernstige motorschade als gevolg hebben. Maar ook kan de distributieketting breken.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Een ratelende motor komt vaak voor bij problemen met de distributieketting. Vaak is de distributieketting uitgerekt bij hogere kilometerstanden, waardoor het ratelende geluid te horen is. De spanner van de distributieketting kan echter ook versleten zijn, zodat hij niet meer goed gespannen is.