Distributieketting vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Distributieriem vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio TCe 120 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio RS = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
De Renault Clio TCe komt met een 1,2 liter motor en zelfs 120 pk. Een groot voordeel van de nieuwe Clio TCe is dat je nu ook kunt kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Verder is Renault er erg trots op dat de motoren allemaal behoorlijk zuinig rijden.
Symptomen versleten distributieketting
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Uw Renault Captur 0,9 TCE met 66 kW motor beschikt over een distributieketting en géén riem. Renault geeft om die reden daarom ook geen vervangingstermijn op.
Wanneer is het verstandig om de distributieriem te vervangen? Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 kilometer te vervangen.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 km of elke 5 jaar te vervangen (afhankelijk van welke limiet als eerste wordt bereikt).
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
De huidige Clio wordt zowel in het Franse Flins als in het Turkse Bursa gebouwd. Door de productie volledig over te hevelen bespaart het Franse merk veel kosten. De Clio is een van de belangrijkste modellen voor Renault en dus ook voor de autoproductie in Frankrijk.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Een tikkend of ratelend geluid kan hoorbaar zijn tijdens het optrekken van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zo kan de uitlaat of de hitteplaat loszitten. Ook kan het zijn dat de motor is drooggelopen of dat de distributieketting versleten is.
De oorzaak van een gebroken distributieketting ligt vaak bij een slecht werkende kettingspanner. Doordat de ketting spanner niet goed zijn werk doet zal de ketting gaan klapperen en daardoor eerder breken. Een slechte kettingspanner is hoorbaar tijdens het starten van de auto.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
De distributieriem vervangen is specialistenwerk. Dat kun je het beste overlaten aan de merkdealer of een bij een BOVAG aangesloten garage.
Je benzinekosten berekenen is eigenlijk heel eenvoudig. Je auto loopt bijvoorbeeld 1 op 20, dat betekent dat je auto 20 kilometer kan rijden op 1 liter brandstof. Geeft je auto het verbruik in liters aan dan betekent het dat je auto zoveel liter brandstof nodig heeft om 100 kilometer af te leggen.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.