De kosten voor een complete
De kosten voor reviseren van een motorblok zijn erg moeilijk te bepalen. De reden daarbij is of het om een kleine of grotere motorrevisie gaat, en welke onderdelen dus vervangen dienen te worden. De kosten zijn dan ook erg uitlopend en zal gemiddeld tussen de 1800,- en 7500,- euro liggen.
Revisie is voordeliger dan het plaatsen van een compleet nieuw onderdeel. Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel. Ook is revisie duurzaam.
Een motor revisie is eigenlijk simpelweg het opknappen van alle motordelen, om zo de motor een tweede leven in te blazen. Het gehele motorblok wordt uit elkaar gehaald en alle afzonderlijke delen worden nagekeken en gereinigd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan polijsten, slijpen en borstelen.
Een identieke motor is nog niet zo eenvoudig te krijgen. Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Een ruilmotor is een gereviseerde motor, die door een autofabrikant of revisiebedrijf in voorraad wordt gehouden om snel en relatief goedkoop een defecte motor te kunnen laten vervangen.
Revisie bedrijf zegt het volgende: 750km inrijden, en daarna inloop olie wisselen voor normale olie. +/-2500km normaal te rijden, daarna pas het het circuit op.
Totale motorrevisie: tussen de 1800 en 7500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Het reviseren van de motor betekent dat de motor van uw auto een grote opknapbeurt krijgt. Deze beurt wordt vooral aangeraden voor oudere auto's met veel gereden kilometers. Ook kan een motor slijten door slecht onderhoud, het gebruiken van verkeerde olie of te lang doorrijden met een mankement.
Gebruik een speciaal ontwikkelde 'engine cleaner' om de motor te ontvetten en te reinigen en zorg ervoor dat alle hoekjes worden bereikt. Gebruik een kleine borstel voor de hardnekkige en moeilijk te bereiken plaatsen en laat het geheel 10 tot 15 minuten inwerken. Spoel alles af met water.
Na revisie is het gebruik van zogenaamde "Break in" olie aan te bevelen. Eerder genoemde olie speciaal voor klassiekers kan ook maar dan moet er wel een additief toegevoegd worden. Dit additief bevat heel veel zink wat het inlopen ten goede komt.
Toch is een versnellingsbak revisie een goedkoper alternatief dan een volledige vervanging met een nieuwe versnellingsbak. De prijs ligt meestal maximaal rond de €1.200 inclusief de demontage kosten, het arbeidsloon van de monteur, onderdelen, overige kosten en BTW.
Afhankelijk van de staat van het blok gaan we er in ieder geval bij elke revisie vanuit dat de lagers, keerringen, pakkingen en borgplaten vernieuwd dienen te worden. Tevens controleren we de krukas, koppelingsplaten, assen en messing tussen je blok.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Het goed inrijden van een nieuwe auto doen we om de bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar in te laten werken. Dit zorgt ervoor dat je auto op de lange termijn niet veel te veel olie verbruikt en ook niet inlevert op de prestaties.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
Niet alleen schade aan de cilinderkop, maar ook slijtage kan een goede reden zijn voor revisie. Schade aan de cilinderkop kan onder andere ontstaan door oververhitting van de motor, een hoog olieverbruik, het breken van de distributieriem of -ketting of rijden op LPG.