Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (omgerekend zo'n 11.700 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Bij import van goederen uit China worden douanekosten berekend. Voor de invoer van goederen in de EU doe je een elektronische aangifte ten invoer bij de Nederlandse Douane. Een douane-expediteur kan deze aangifte voor je bedrijf regelen, zeker als je hiermee geen tot weinig ervaring hebt.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
De tarieven om containers naar Europa te verschepen zijn net dagkoersen. Was voorheen een bedrag van ca. € 1300,- gangbaar voor een container, recentelijk waren die al met € 5000,- gestegen en momenteel wordt al een tarief van € 15000,- gevraagd.
De prijs voor een 40ft zeecontainer is afhankelijk van of je deze bij ons huurt of koopt. Een 40ft zeecontainer kun je al huren vanaf €6,- per dag! Mocht je de 40ft container willen kopen dan hangt de prijs af van de kwaliteit van de container.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte manier van transport van goederen. Containers met goederen kunnen eenvoudig via weg, water en spoor worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
Het herstel van de wereldhandel dat halverwege 2020 sneller inzette dan verwacht zorgde voor een capaciteitstekort in het zeetransport. Daardoor stegen de prijzen van zeecontainers fenomenaal: van pak 'm beet 2000 dollar (1700 euro) per stuk in november 2020, tot bijna 14.000 dollar deze maand.
Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld. Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald.
De prijs van zeecontainers is geëxplodeerd en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. ,,Uiteindelijk moeten we de hogere transportkosten wel doorberekenen.'' Foto: ANP. Bedrijven in de Rotterdamse haven hebben de grootste moeite om containers te vinden om bestellingen uit Azië hier naartoe te halen.
De coronacrisis, een nieuwe cao, het chauffeurstekort en de onbalans in de internationale containerstromen zijn een aantal ontwikkelingen die de kosten hebben doen stijgen. Voor 2022 ligt de verwachte kostenontwikkeling tussen de 3,5 en 5,7 procent.
Met een douane-entrepot kun je invoerrechten 'omzeilen'. Je voert de goederen niet in maar slaat ze op onder douaneverband. Dit betekent dat de goederen onder toezicht staan van de douane. Je betaalt dan geen invoerrechten en andere invoerbelastingen (zoals btw bij invoer) in de EU.
U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus het invoerrecht, commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot de plaats van bestemming, enzovoorts. Tel op: invoerrechten + btw = te betalen totale belastingen bij invoer.