De APK is geldig tot 20-07-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 317,- per kwartaal.
Voor een bestelauto op benzine van bijvoorbeeld 1200 kg – type Volkswagen Caddy bijvoorbeeld – moet je als particulier €364 per jaar afdragen aan de fiscus. Rijd je op diesel? Dan is dat zelfs €1.000. Als ondernemer betaal je €304 per jaar wegenbelasting, ongeacht de brandstof.
Bij een benzineauto bedraagt de wegenbelasting ongeveer 10 % van de vaste autokosten, bij een dieselauto is dit 20 %.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
De kosten van een compacte bestelwagen zoals de Volkswagen Caddy bedragen gemiddeld 512 euro per maand. In het meest gunstige scenario heb je 7 schadevrije jaren en nooit een onvoorziene reparatie, dan bedragen de kosten 450 euro per maand.
De nieuwe Caddy is bestelbaar vanaf € 15.600 excl. BTW/BPM.
De Caddy is de kleinste bestelwagen van Volkswagen. De eerste generatie verscheen in 1980 en was gebaseerd op de Golf I. Deze variant ging tot liefst 1996 mee. De tweede generatie Caddy was gebaseerd op de Polo en werd bij Seat in Spanje geproduceerd.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Dieselauto's worden steeds duurder
En dan is een dieselauto nog eens extra complex door de aanwezige roetfilters en katalysatoren, die de uitstoot van schadelijke emissies moeten beperken. Eigenaren van oudere dieselauto's betalen daarnaast meer wegenbelasting en sinds 2020 elk kwartaal een fijnstoftoeslag.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Als alles wordt meegerekend is de Renault Twingo de goedkoopste kleine dieselauto. Een kilometer kost 24 cent. Bij de middelgrote auto's is de zuinigste wel de goedkoopste. In een Ford Focus is een automobilist 33,3 cent per kilometer kwijt.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel. Men dient ook naar het aanbod te kijken.
De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting liggen tussen de € 20,- en € 60,- per maand.
Wilt u weten hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen? Dat kan met het hulpmiddel Motorrijtuigenbelasting berekenen. De motorrijtuigenbelasting voor een vrachtauto vindt u in de tabellen bij Motorrijtuigenbelasting vrachtauto.
December is volgens hem de beste maand voor goede kortingen, omdat autofabrikanten en dealers zich dan focussen op de verkoopdoelen van het jaar en ook de voorraad nog eens goed bekijken.
De Suzuki Celerio is volgens WhatCar de meest betrouwbare compacte auto. Het model heeft zelden problemen en de betrouwbaarheidsindex is 98,9 procent. Op plek twee staat de Honda Jazz met een betrouwbaarheidsscore van 98,3 procent. De Dacia Sandero staat op plek drie met een betrouwbaarheidsscore van 97,9 procent.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Een cross-over in de lijst met op papier zuinigste dieselmotoren? Jazeker. De Peugeot 2008 met 110 pk en 250 Nm sterke 1.5 viercilinder dieselmotor scoort een gemiddeld gecombineerd WLTP-verbruik van 4,4 l/100 km.
Super praktische privébestelwagen, ruim, hoog. Verrassend comfortabel. Dankzij de enorme ruimte en z'n praktische deuren is de Caddy Combi op alles voorbereid. De ene dag is het een riante passagierswagen.
Volkswagen introduceert de Caddy. Het is een pick-up gebaseerd op de Golf. Hij verschijnt in twee varianten: als open pick-up én (via een opbouw achteraf) gesloten bestelwagen. Hoewel hij in Joegoslavië wordt geproduceerd, vindt dit stukje maatwerk plaats in Nederland.
Nee, een bestelauto.