Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Met het juiste gereedschap is de vervanging van bougies ook voor doe-het-zelvers meestal geen probleem. Treden er toch problemen op, kan men zich eventueel met de vuistregels behelpen, maar let er wel op dat dit geen optimale oplossing is.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Bij bol.com vind je veel verschillende soorten bougies, kijk goed welke bougies je nodig hebt en raadpleeg als je het niet weet de autohandleiding.
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Als bougies defect zijn zullen ze niet voor ontbranding zorgen en zal je motor niet functioneren. Uiteraard merk je het meteen als de motor niet werkt, maar als de bougies versleten zijn zul je dat ook aan een aantal dingen merken, je moet dan de bougies vervangen.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies. Daarnaast zijn er auto's met vijf, zes, acht, tien of twaalf cilincers.
Bougies vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 79.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Bougiekabels zijn belangrijke onderdelen van de auto. Ze hebben grote invloed op de prestaties van de motor omdat de stroom door de kabels wordt geleid. Door de jaren heen zijn bougiekabels verbeterd, tegenwoordig kunnen de bougiekabels wel 25.000 tot 100.000 kilometer mee.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
Een bougie draai je altijd linksom los. Denk aan het losdraaien van de dop van bijvoorbeeld een colafles. In het begin moet je wat kracht uitoefenen omdat de bougie vast kan zitten. Na een halve of hele slag merk je dat het draaien soepeler gaat.
Smeer de binnenkant van de nieuwe bougie in met diëlektrisch vet om elektrische ruis en interferentie te voorkomen. Zorg ervoor dat er geen vet op de midden- of zij-elektroden komt.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.