Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
De boete voor een vrachtauto of zware aanhangwagen of oplegger is 400 euro. Bij de periodieke controle via het kentekenregister van de RDW staat niet vast dat met het voertuig is vervoerd en wordt de boete gebaseerd op de Wegenverkeerswet.
Bij controle onderweg wordt de boete gebaseerd op overtreding van de Wet wegvervoer goederen. De boete voor een vrachtauto of zware aanhangwagen of oplegger is 400 euro.
Vaak wordt gesteld dat je rustig 5 of 10 procent kunt overbeladen omdat je dan onder het door de fabrikant opgegeven technisch gewicht blijft en de politie pas vanaf vijf procent procent overbelading bekeurd. Men vertelt dat de politie in Nederland gebruikt maakt van twee grenzen: vijf en tien procent.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
Maximum toegestane massa onder de assen
Het is verboden het wegdek te beschadigen door zich met een voertuig op de openbare weg te bevinden waarvan de massa op de grond onder een van de assen het toegestane maximum, met meer dan 5 procent overschrijdt.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? De vervoerder is altijd aansprakelijk in geval van strafrechtelijke handhaving. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. Het digitaal toezicht richt zich op de kentekenhouder (meestal de eigenaar).
Een gekentekend voertuig is te zwaar beladen als de toegestane massa's (gewichten) of de druk onder de as(sen) of onder de koppeling worden overschreden. Ook strafbaar is het trekken van een zwaarder beladen aanhangwagen dan het kentekenbewijs van het trekkende voertuig toestaat.
Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo. Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model. Je vindt deze informatie in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest.
Theoretisch kan de minste overbelading van een camper leiden tot een boete en/of kan verlangd worden dat lading wordt verwijderd. In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels.
De wettelijke bepaling zegt: wanneer er gevaar is dat losse lading of delen ervan tijdens het rijden ervan af kunnen vallen, moet deze deugde- lijk zijn afgedekt. Een bekeuring voor afvallende losse lading kost momenteel € 360,-.
Ruime marge in Nederland
Toch hanteert men in Nederland een ruime marge, voordat beboet wordt. Immers als je caravan 1500 kg mag wegen of je mag maar 1500 kg trekken, dan wordt er pas geverbaliseerd als de gemeten aslast meer dan 1690 kg is (10% marge = 150 kg en een aftrek van 20 kg per wiel voor de meetfout).
Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Is het voertuig zwaarder? Dan heeft u een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig.
De 'grens' tussen een bestelauto en een vrachtauto ligt bij 3.500 kg (toegestaan) totaalgewicht. Dat is het eigen gewicht van de bestelauto plus het laadvermogen zoals dat op het kentekenbewijs is vermeld.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Het laadvermogen is met 800 kg (Transit) 720 kg (Jumper) 810 ( Master) 720 kg (Crafter) beduidend lager dan van een gesloten bestelwagen in lang hoog uitvoering die we ook in de vloot hebben want deze laatsten kunnen zo'n 1400 kg laden.
Door het verkeerd of te zwaar beladen van de dakkoffer heb je minder controle over het stuur. In extreme situaties is het tegensturen zelfs onmogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat ook de automatische systemen van de auto bepaalde situaties niet meer kunnen corrigeren.
Hoewel de hoedenplank geen essentieel onderdeel is van je auto, is hij wel heel erg handig en willen veel mensen hem in hun auto hebben zitten. Het schermt de bagageruimte af en maakt de inhoud ervan onzichtbaar. Ook kun je er dingen op bewaren, alhoewel dat meestal allang geen hoeden meer zijn.
Deze gegevens staan in het kentekenregister van de oplegger vermeld en het is verboden om meer te laden. Er wordt proces-verbaal opgemaakt als de maximum massa met 5% of meer is overschreden, als de aslast meer dan 10% te hoog is of als de koppelingsdruk 10% of meer te hoog is.
De vervoerder/chauffeur is verantwoordelijk voor de zending van het moment dat de lading in de auto is gestuwd tot en met het moment dat de zending wordt aangeboden voor het lossen.
Weeglussen in Nederland,plus de Boeteberekening. A 1; THV Apeldoorn. A 2; THV Born. A 4; THV Schiphol.