Bij een tweedehands wagen heb je te maken met aanschaf, afschrijving en onderhoud. Reken in ieder geval op 250 euro per maand voor brandstof, belasting en een goedkope autoverzekering. Dit zijn autokosten die maandelijks terugkomen. Al met al kost 'een beetje auto' onderaan de streep al snel 400 euro per maand!
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Als u een auto gaat kopen, moet u het kenteken op uw naam laten zetten. Dat heet overschrijven. Na de overschrijving bent u verantwoordelijk voor de motorrijtuigenbelasting, een WA-verzekering en de apk goedkeuring.
Gemiddelde vaste lasten per maand
Hoeveel Nederlanders gemiddeld per maand kwijt zijn vaste lasten blijkt uit recent onderzoek van Pricewise. 35% van de 2.000 respondenten is tussen de € 500,- en € 999,- kwijt aan vaste lasten. 32% geeft maandelijks tussen de € 1000,- en €1499,- uit aan vaste lasten.
Hoeveel geld is genoeg per maand? Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) deed een poging om een bedrag te noemen dat 'genoeg' is. En genoeg wil dan zeggen dat je geld genoeg hebt om van rond te komen. Volgens het SCP ligt het basisbehoeftenbudget van een zelfstandig huishouden op 971,-.
Er bestaat geen wettelijk minimumbedrag voor het leefgeld. De bewindvoerder bepaalt de hoogte voor zijn of haar cliënt gebaseerd op het inkomen, vaste lasten en eventuele schulden. Indien het budget het toelaat, wordt er wel rekening gehouden met een normbedrag van 40 euro per week voor de eerste persoon.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Deze overgangsregeling geldt voor voertuigen uit het bouwjaar 1987 en ouder (tot 40 jaar). De overgangsregeling houdt in dat deze voertuigen totdat ze 40 jaar oud zijn in aanmerking komen voor het kwarttarief MRB over het hele kalenderjaar 2022, met een maximum van € 131.
De kosten voor brandstof variëren dus maandelijks en dat geldt ook voor de prijzen van brandstof. De gemiddelde kosten voor brandstof liggen tussen de € 70,- en € 120,- per maand.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Kilometervergoeding blijft 19 cent in 2022.
Hoeveel moet je elke maand opzij zetten voor een auto? Het Nibud stelt voor om 10% van uw netto-inkomen opzij te zetten. U bent niet verplicht om elke maand 10% van uw inkomen opzij te zetten. Het kan variëren van een beetje meer de ene keer tot een beetje minder de volgende keer.
Nieuwe auto: 8000 euro (over 5 jaar, 140 euro per maand) Vakantie: 2000 euro (elk jaar, 170 euro per maand) Onvoorziene uitgaven (170 euro per maand, dat is 2000 euro per jaar)
Kijk dus goed naar je wensenlijstje en je budget. Wil je een auto met meer technische snufjes? Dan gaat uiteraard de prijs wat omhoog en zit je al gauw in een prijsklasse tussen de 3.000 en 6.000 euro.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
Een van de manieren voor goedkoop autorijden is een afgeschreven auto kopen. Die rijd je vervolgens van apk naar apk. Je zorgt ervoor zo min mogelijk kosten voor te maken. Eigenlijk rijd je 'm door totdat hij instort.
Hoe kun je rondkomen van 2000 euro per maand? Elke situatie verschilt. De een kan gemakkelijk rondkomen van 2000 euro per maand terwijl het voor een ander een stuk lastiger is. Dit kan bijvoorbeeld afhangen of je alleenstaand bent of met een heel gezin moet rondkomen.
Het Nibud doet onderzoek naar onze huishoudportemonnee.
Op hun site vind je een tabel met de minimale kosten voor gezonde voeding per persoon per dag. Volgens deze tabel eet ik gemiddeld voor €6,04 per dag en mijn twee kinderen in de leeftijd 9 tot 13 jaar €5,59 p.p. Totaal €17,22 per dag en dus €120,54 per week.
Iedereen moet eten, en volgens het Nibud geeft de gemiddelde alleenstaande ongeveer € 180 tot € 210 per maand aan boodschappen uit. Dit bedrag kan afhankelijk van jouw leeftijd, inkomen, geslacht, eetgewoonten en waar jij woont, variëren.