Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Het mag geen geheim meer zijn dat zelf een auto importeren uit Duitsland veel voordelen heeft. Zo is er niet alleen het prijsvoordeel maar is het aanbod in Duitsland ook gewoon vele malen groter en zitten Duitse auto's vrijwel altijd vol opties en zijn vaak beter onderhouden.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
U kunt dus ook een uit Duitsland te importeren auto in een Financial Lease of private finance constructie rijden. U kunt de te leasen import-auto tot maximaal de aanschafprijs exclusief BTW financieren voor Financial Lease en inclusief BTW voor private finance (privé financiering).
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Daarvoor dient u, naast eventuele brandstofkosten en rest-BPM (zie hieronder), rekening te houden met de €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 excl. BTW kosten voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
Redenen voor importeren. Je krijgt een betere prijs in het buitenland, je wilt je assortiment uitbreiden of ziet een gat in de markt. Er zijn meerdere redenen waarom je wilt starten met importeren.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
De kosten van de RDW-keuring, leges en tenaamstelling zijn wettelijk vastgesteld en bedragen €104,40 en €10,75.
Het antwoord op die vraag is heel simpel. Ja, een ingevoerde auto is minder waard dan een auto die door een Nederlandse dealer voor het eerst is afgeleverd.
Voor een nieuwe auto die je binnen de EU koopt, ben je wettelijk verplicht om 21% btw te betalen voordat je de 705-sticker op je kentekenbewijs krijgt. Voor de 705-sticker moet je bij het douanekantoor de factuur van aankoop van het voertuig, het certificaat van registratie en een geldig identiteitsbewijs laten zien.
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Bij XRAY kunnen we zowel de BPM berekenen voor je, als een compleet ingevuld BPM aangifteformulier verzorgen (eenmalige kosten: € 59,95 incl. btw). Deze aangifte kan je vervolgens zelf, nadat je bij de RDW de auto hebt gekeurd, indienen bij de Belastingdienst.
Vanwege Corona zijn de RDW-keuringsstations een tijdje dicht geweest. Daarnaast hebben zij om het risico op corona te beperken, het klantcontact in de RDW-keuringshal en aan de balies geminimaliseerd. Hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor een importkeuring circa 8 weken.