Kosten. Een afschrift van een akte burgerlijke stand kost € 16,60. Bij een online aanvraag kunt u dit direct betalen. Bij de schriftelijke aanvraag wordt een factuur meegezonden.
Wil je een kopie van een notariële akte opvragen? Dan kan dat nu eenvoudig via de Notariële Aktenbank (NABAN). De akten die je bij de notaris tekent, worden in deze uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
Een akte van levering wordt ook wel een eigendomsakte of eigendomsbewijs genoemd. Om het eigendom van bijvoorbeeld een woning over te dragen moet de akte van levering worden ingeschreven bij het Kadaster. U kunt bij ons een kopie van de ingeschreven akte opvragen.
Ben je de akte van levering kwijt? Dan kun je een kopie ervan opvragen bij de notaris bij wie je de akte destijds getekend hebt. Ook bij het Kadaster kun je een kopie opvragen.
Kosten. Onderzoek naar een akte kost € 56,-. U betaalt daarnaast ook voor de kopie akte (€ 18,35).
De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen. Zo hanteren de gemeenten en steden geen uniform tarief bij de aflevering van stedenbouwkundige informatie en sommige zijn op dit vlak echt wel duur.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
De koper betaalt altijd de kosten voor de leveringsakte, tenzij je daar met de verkoper andere afspraken over hebt gemaakt.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden. Zo is het mogelijk om via deze weg je aankoopakte(s) te consulteren, schenkingsaktes van onroerend goed, leningsaktes etc.
Van zodra de onderhandse verkoopovereenkomst is afgesloten, moet de notariële akte binnen de vier maanden ondertekend worden. De notaris heeft die tijd nodig om de akte op te stellen. In die periode doet hij ook de nodige controles, opzoekingen of vraagt hij attesten aan.
Notariskosten. De notaris maakt een eigendomsakte en hypotheekakte op. Deze kosten liggen meestal rond de 1000 euro voor beide aktes samen.
Je kunt een kopie opvragen bij de notaris waar je de akte hebt getekend of bij het kadaster. De originele akte blijft altijd in de kluis bij de notaris. Het kadaster bewaart een digitaal afschrift.
Met een eigendomsakte of eigendomsbewijs wordt een akte van levering bedoeld. Met het inschrijven van de akte van een woning bij het Kadaster krijgt de koper eigendomsrecht, en is daarmee eigenaar van de woning. De akte van levering is bij het Kadaster op te vragen.
Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Welke akten zijn openbaar? In principe zijn notariële akten na 75 jaar openbaar. Er geldt dan nog wel een termijn van 10 jaar, waarbinnen de akten naar een archiefbewaarplaats moeten worden overgebracht. Bij het RAR zijn de akten aanwezig t/m 1935.
De akte blijft eeuwig bewaard.
Wat staat er in de eigendomsakte? De eigendomsakte is dus een afschrift van de akte van levering. De informatie die u hierin vindt, is dezelfde als in de akte van levering. De eigendomsakte is een overzicht van alle afspraken die zijn gedaan tussen de kopende en verkopende partij.
Een notariële akte is een akte die door een notaris in functie is opgemaakt en ondertekend. In deze akte worden overeenkomsten en verklaringen juridisch vastgelegd. Pas na ondertekening van de akte bij de notaris, is de akte rechtsgeldig. In een notariële akte wordt de rechtszekerheid veilig gesteld.
In het eigendomsbewijs staat onder andere hoe de woning uw eigendom is geworden. Daarnaast vindt u er bijvoorbeeld informatie over de verkoper, de datum van de aankoop, de koper, de koopsom en de betrokken kadastrale percelen met hun oppervlakte. Ook staan eventuele eigendomsbelemmeringen in het eigendomsbewijs.
Is een hypotheekakte hetzelfde als een koopakte? Nee, een hypotheekakte gaat over de lening van het geld voor bijvoorbeeld de aankoop van je woning.De koopakte is hetzelfde als de koopovereenkomst. Hierin staan alle afspraken die je maakt met de verkoper m.b.t. de overdracht van de eigendom van de woning.
In principe betaalt de koper
Als koper van een woning mag jij de notaris uitkiezen. De kosten met betrekking tot de overdracht komen dan ook voor rekening van de koper. Gemiddeld ben je € 800 tot € 2000 kwijt.
1. Leveringsakte: € 600 – € 1.000. De leveringsakte is het document waarmee de woning officieel wordt geleverd en op jouw naam komt te staan. In de leveringsakte staan ook de voorwaarden opgenomen die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.
In principe rekent een notaris je niets aan als je een afspraak maakt om advies te vragen: als je bijvoorbeeld een huis wil kopen of meer uitleg wilt over een huwelijkscontract. Dat soort zaken is gratis.
Om te beginnen zijn de maximale administratieve kosten van de notaris bij de aankoop-en kredietakte vanaf januari 2023 vastgelegd op 1.250 euro. Ook de notaris zelf levert een slok op de borrel in. Zijn ereloon op de aankoopakte ligt vanaf nu gemiddeld 10 procent lager, en op de kredietakte zelfs 20 procent.