Kosten. Het aanvragen van een adresonderzoek kost niets.
De gemeente bekijkt uw melding over de onjuiste inschrijving en kan besluiten om een 'adresonderzoek' te starten. Bij een adresonderzoek wordt gecontroleerd of één of meerdere personen op een bepaald adres ingeschreven staan, en of die daar ook echt wonen.
Het adresonderzoek duurt 6 tot 10 weken. Bij bijzonderheden kan dit langer zijn. Na afloop van het onderzoek ontvangt u bericht over hoeveel personen op uw adres staan ingeschreven.
Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente.
Neem contact op met het Kadaster om te achterhalen wie de eigenaar is van een pand, woning, woonboot of stuk grond (perceel).
Doorzoek de White Pages . Met White Pages kunt u zoeken of u de naam van de persoon weet en de stad of staat waar de persoon woont. Met deze tool kunt u ook hun telefoonnummer vinden. Door hun telefoonnummer te verkrijgen, kunt u contact met hen opnemen en hen om hun adres vragen.
Nee, u kunt geen overzicht krijgen van wie er ingeschreven staan op uw adres. De gemeente geeft geen informatie over particulieren.
Iemand die met een verkeerd woonadres in de BRP staat, kan daarmee adresfraude plegen, of juist slachtoffer van adresfraude worden. Mensen die adresfraude plegen, maken bijvoorbeeld misbruik van regelingen als kinderbijslag en studiefinanciering. Een bekend voorbeeld is dat van de 'uitwonende' student.
Een historisch uittreksel is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) met daarop een overzicht van alle adressen in Nederland waar u hebt gewoond. U kunt het uittreksel aanvragen in de gemeente waar u nu ingeschreven staat.
Adrescontroles: Om fraude te voorkomen, voeren gemeenten adrescontroles uit om te verifiëren of inwoners daadwerkelijk wonen op het adres waar zij staan ingeschreven. Vergunningen en toezicht: Voor het controleren van vergunningen, zoals bouwvergunningen, kan een ambtenaar ter plaatse komen kijken.
Adresonderzoek om adresgegevens te verbeteren. Alle overheden gebruiken de BRP, van gemeente tot de Belastingdienst. Als een adresregistratie niet klopt, kan dat de overheid en dus alle belastingbetalers geld kosten. Door adresonderzoek verhoogt de overheid de kwaliteit van adresgegevens in de BRP.
Als de gemeente denkt dat u verkeerd staat ingeschreven, kunnen zij uw adres controleren. Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP.
De politie mag u maximaal negen uur vasthouden voor bij voorlopige hechtenisfeiten en maximaal zes uur bij niet voorlopige hechtenisfeiten. Dit onderzoek kan bestaan uit verhoren, het afnemen van vingerafdrukken of het achterhalen van uw identiteit.
Dat kan niet zomaar.De andere bewoner moet in ieder geval minimaal twee jaar op het adres wonen en ingeschreven staan bij de gemeente in de Gemeentelijke basisadministratie.
Hoe lang duurt het? Een adresonderzoek duurt maximaal 12 weken. U krijgt bericht over de uitslag van het onderzoek. De gemeente kan na het onderzoek iemand uitschrijven of inschrijven op een nieuw adres.
U kunt snel zien hoeveel personen er op het adres staan ingeschreven op mijn.overheid.nl . Weet u de naam van de persoon die ten onrechte op uw adres staat ingeschreven niet, dan kunt u alsnog een adresonderzoek aanvragen.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
Wanneer moet ik mij in de Basisregistratie Personen (BRP) laten inschrijven als ingezetene? Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 24,50. Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. bij een Stadsloket: betaal met uw pinpas of creditcard.
Wie bijvoorbeeld een valse aangifte van verhuizing doet, nalaat aangifte te doen, of ten onrechte verklaart dat een ander op zijn adres woont, kan voortaan bestraft worden. Het wetsvoorstel noemt daarvoor een maximale bestuurlijke boete van 325 euro, op te leggen door het college van B&W.
Meld de oplichting bij andere autoriteiten
U moet ook scams of fraude melden bij de Federal Trade Commission (FTC). Afhankelijk van uw situatie kunt u een frauderapport of een identiteitsdiefstalrapport indienen. U kunt ook overwegen een klacht in te dienen bij het Internet Crime Complaint Center (IC3) van de FBI.
Een gemeente kan onderzoek doen om vast te stellen of een persoon woont waar deze staat ingeschreven. Het doel van dit adresonderzoek is het verbeteren van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen (BRP), incorrecte inschrijvingen voorkomen en het signaleren van sociale problematiek.
Wil jouw ex zich niet vrijwillig uitschrijven van jouw adres? Vraag dan een adresonderzoek aan bij jouw gemeente. De gemeente gaat vervolgens onderzoeken of de persoon inderdaad niet op jouw adres verblijft.
Hoeveel personen kunnen er op één adres ingeschreven worden? Dat verschilt per situatie, maar over het algemeen geldt één persoon per 10m2 . Als er te veel personen op uw adres ingeschreven staan, kan uw gemeente een adresonderzoek starten om te kijken of er fraude wordt gepleegd.
Om erachter te komen wie er op een bepaald adres woont, kun je gebruikmaken van verschillende online databases en openbare registers. Websites zoals telefoonboek.nl of kadaster.nl bieden vaak informatie over de bewoners van een adres.