De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (omgerekend zo'n 11.700 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
De tarieven om containers naar Europa te verschepen zijn net dagkoersen. Was voorheen een bedrag van ca. € 1300,- gangbaar voor een container, recentelijk waren die al met € 5000,- gestegen en momenteel wordt al een tarief van € 15000,- gevraagd.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
World Container Index blijft dalen: transport container van China naar Rotterdam kost nu 11.099 dollar. De kosten voor het wereldwijde transport voor containers zijn ook afgelopen week op vrijwel alle belangrijke handelsroutes gedaald. Van Shanghai naar Rotterdam kost het transport nu 11.099 dollar per container.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop. Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur.
Vervoerders vragen op dit moment gemiddeld 13.787 dollar (11.721 euro) per container tussen de Chinese en Nederlandse havenstad.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Wat kost het om een zeecontainer te kopen? De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
De kosten van zeevracht hangen van verschillende factoren af. De vanaf prijs voor zeevracht is €0,39 per kilometer. Dit is inclusief 20% korting die u via ServiceRight Koeriers ontvangt. De kosten hangen dus onder andere af van de afstand die er afgelegd moet worden.
Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte manier van transport van goederen. Containers met goederen kunnen eenvoudig via weg, water en spoor worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.
Hoe werkt LCL (Less than Container Load)?
Bij een LCL-zending delen verschillende verladers een container. Indien het vrachtvolume niet voldoende is om een volle container te vullen, is een LCL-zending meestal goedkoper, omdat de kosten voor het verzenden van een volle container worden gedeeld.
Dit zijn de extra kosten als u bestelt buiten de EU
Die moet u altijd betalen, vanaf 1 juli 2021 is er geen btw-vrijstelling meer voor pakketjes tot € 22. Reken op 21% btw, voor een aantal producten geldt een verlaagd tarief van 9%. Is uw aankoopbedrag € 150 of meer? Dan betaalt u ook invoerrechten.
Bij import van goederen uit China worden douanekosten berekend. Voor de invoer van goederen in de EU doe je een elektronische aangifte ten invoer bij de Nederlandse Douane. Een douane-expediteur kan deze aangifte voor je bedrijf regelen, zeker als je hiermee geen tot weinig ervaring hebt.
Hoe lang duurt inklaren? Het inklaren kan soms best lang duren, maar de douane mag een pakket maximaal 30 dagen vasthouden. Als er geen illegale items in je pakket zitten, krijg je het pakket dus in ieder geval binnen 30 dagen thuis.
De transittijd van een containerschip van Tokyo (Japan) naar Rotterdam (haven naar haven) is 43 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Tokyo (Japan) naar de Haven Rotterdam te komen.
Twee jaar geleden werden voor het transport van een 40ft container vanuit China naar Antwerpen nog prijzen tussen de 700 en 1700 euro betaald. Wij kregen een prijsvoorstel onder ogen om in januari 2021 een container vanuit China in Antwerpen te bezorgen: maar liefst 9.450 US dollar.
Uit China halen we relatief veel hightechproducten, zoals computers, laptops en mobiele telefoons. De invoerwaarde van goederen uit China bedroeg 43,0 miljard euro in 2019. In termen van waarde is China, met een aandeel van ruim 9 procent, onze derde handelspartner voor de import van goederen, na Duitsland en België.