Sinds 1 januari rekent de Luisterlijn geen extra kosten meer voor het bellen naar 0900-0767.Je betaalt alleen nog het normale beltarief. Dit betekent dat je dezelfde kosten betaalt als voor het bellen naar een vast nummer.
Voor het bellen naar het nummer van de Luisterlijn (088 0767 000) betaal je alleen de gebruikelijke belkosten die jouw provider in rekening brengt.
Een 088-nummer is nagenoeg kosteloos voor de Luisterlijn. Voor het bellen naar het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000 betaalt de beller – net als bij het oude telefoonnummer – geen extra kosten, alleen het normale beltarief.
De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties.
Je bent ook niet de enige met deze gedachten. Het is wel belangrijk om er snel met iemand over praten. Als er niemand in je omgeving is waarmee je kunt praten, bel dan met 0900-0113 of chat via www.113.nl. Hier werken mensen die er goed met je over kunnen praten.
De Luisterlijn is 24 uur per dag bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek of informatie. Het telefoonnummer van de Luisterlijn is 088 07 67 000 (normaal tarief).
Bij psychische nood kun je de volgende telefoonlijnen bellen: De Luisterlijn (voorheen Sensoor) 088 0767 000. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek of luisterend oor. Stichting 113 zelfmoordpreventie (0900) 0113 (dag en nacht bereikbaar).
De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Per mail, alle dagen van de week per chat en 24/7 per telefoon. Met dank aan ruim 1500 vrijwilligers die daarvoor training en begeleiding krijgen door deskundige beroepskrachten.
Elk gesprek is anoniem en gratis. Bel 1813 of via chat. Ook bij Tele-Onthaal kan je terecht voor een helpend gesprek. Dat kan volledig anoniem via telefoon (bel 106) of via chat.
De Luisterlijn | 24/7 een luisterend oor | 088 0767 000.
' 'Door te herhalen wat iemand gezegd heeft, geef je aan dat je het gehoord hebt en dat je het wilt begrijpen. Zo toon je dat je er voor die persoon wil zijn en zal die zich erkend voelen. Dat is ook waar mensen die hun verhaal vertellen het meest naar op zoek zijn: begrip en een luisterend oor. '
Een luisterend oor associëren we meestal met iemand aanhoren voor wat hij/zij te melden heeft, er voor iemand zijn als deze zijn/haar verhaal kwijt moet etc.
Als je 106 belt, kom je terecht bij de dichtstbijgelegen Tele-Onthaaldienst in de provincie waar je je bevindt. De vijf Tele-Onthaaldiensten beantwoorden samen de chat. Jij komt terecht in de regio waar er op dat moment iemand beschikbaar is. Je kan niet zien vanuit welke regio de vrijwilliger aan het chatten is.
Is uw huisartsenpraktijk dicht? Dan verwijst de huisarts u door naar de huisartsenpost. De huisartsenpost geeft aan of u moet langskomen of beter een afspraak kunt maken met uw huisarts binnen zijn werktijden. Ook kunnen zij u verwijzen naar de spoedeisende hulppost van een ziekenhuis.
Bellen voor advies. U kunt de huisartsenpraktijk altijd bellen voor advies en overleg. De doktersassistente die de telefoon opneemt, kan vaak al uitleg en adviezen geven. Als u de huisarts zelf wilt spreken, zorgt de assistent ervoor dat de huisarts u terugbelt.
Bij direct levensgevaar moet je denken aan shock, hartaanval, en dergelijke. Bij het niet naar de praktijk kunnen moet je denken aan letsels waarmee je onmogelijk zelf kan reizen. Voorbeeld: been of heupbreuken, rug of nekletsel. Is er geen spoed dan moet je dus eerst langs een huisarts en deze kan je doorverwijzen.
Herstellen van de schok
Mensen met stress kunnen minder eetlust hebben, slechter slapen, maag- en darmklachten of hoofdpijn krijgen. Daarnaast zijn er allerlei mentale klachten zoals gevoelens van angst, onzekerheid, een opgejaagd gevoel en negatieve gedachten.
Het maakt dat ons werkgeheugen minder kan opslaan dan normaal als we in de rouw zijn, en als wel, dan kost dat meer energie. 'Daardoor hoor je ook vaak dat mensen langere tijd hevig vermoeid zijn na het verlies van een dierbare.
Eigenlijk zijn tranen niets anders dan zweet of speeksel. Dit kun je steeds opnieuw aanmaken. Als je uitgehuild bent kan het zijn dat je emotie verandert of afneemt, maar de tranen kunnen niet fysiek op zijn.
De Luisterlijn: telefoon, chat en mail
Je kan 24 uur per dag terecht bij de Luisterlijn voor een gesprek van mens tot mens: 088 07 67 000. Het kan gaan over verdriet, verlies, zorgen of eenzaamheid. Of iets anders.
Op websites als nlvoorelkaar.nl en wehelpen.nl vind je oproepjes van mensen die behoefte hebben aan gezelschap of een klusje niet zelf kunnen doen. Er zijn in elke regio in Nederland ook vrijwilligerscentrales. Zij kunnen meekijken wat bij je past.
Bij passief luisteren hoor je de spreker praten, maar doe je verder niets. Bij actief luisteren gebruik je een patroon waarbij je op een positieve manier betrokken blijft bij je gesprekspartner. Je hoort niet alleen dát er iets gezegd wordt, je probeert ook daadwerkelijk te begrijpen wát er gezegd wordt.
Een goede luisteraar laat de ander aan het woord en onthoudt wat er gezegd wordt. Je bent ook alert op wat de ander niet met woorden zegt, maar impliciet probeert aan te geven. Luistervaardigheid is dus het vermogen om oplettend te zijn tijdens het communiceren met anderen.