Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Bij welke voertuigen is het mogelijk? Het is nagenoeg bij elke benzine auto mogelijk om deze te voorzien van een LPG installatie. Ook hybride auto's kunnen wij voorzien van een LPG systeem zoals onder andere de Toyota Prius, Mitsubishi Outlander PHEV en zelfs de Porsche 3.0 Hybride is voor ons geen probleem.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
Ook zijn er moderne auto's op LPG in de markt die vanuit de fabriek op benzine geleverd worden en die soms meteen na verkoop op LPG (autogas) worden omgezet. Dat kan onder andere zo zijn bij de Volkswagen Golf, Polo, Skoda, Audi, Opel, Hyundai, Kia, Volvo, Renault, Ford Ecoboost en Dodge RAM Hemi 1500.
Volgens de ANWB verbruik je zo'n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG. Of je ook vermogen inlevert, verschilt een beetje per motor.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 6.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Wat kost LPG? De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.
Gewicht (kg.) Als jij vandaag besluit om op het schone en voordelige LPG te gaan rijden dan ga je 1.678 euro per jaar besparen ten opzichte van rijden op benzine volgens de gegevens die je net hebt ingevoerd. Hierbij is rekening gehouden met de wegenbelasting (MRB) en de verschillende brandstofkosten.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Propaan is een LPG, net als butaan. Een mix van deze twee gassen wordt gebruikt als motorbrandstof voor personenauto's. En die noemen we dus ook LPG.
Met nog geen euro per liter heeft deze brandstof een aantrekkelijke prijs aan de pomp. De prijs is door de lagere accijnzen aantrekkelijker dan die van benzine en kost in januari 2022 ongeveer €0,90 (in België €0,77). Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzine-auto.
De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel waarmee de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's vanaf 2035 wordt verboden. Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's geen CO2 meer uitstoten, wat erop neerkomt dat verbrandingsmotoren vanaf dat moment taboe zijn.
Op benzine is de accijns 49% en op diesel 39%. Verder is het aan de producent en de tussenhandel wat de prijs uiteindelijk is die de consument aan de LPG-pomp betaalt. LPG kost meestal de helft van benzine per liter. Er geldt een landelijke LPG adviesprijs van rond de 70 a 80 cent, dit kan per dag verschillen.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Welke brandstof is het voordeligst? Als we puur kijken naar de prijs van de brandstof per liter is LPG veruit het goedkoopste. Per liter kost LPG zo'n 0,67 eurocent. Diesel kost zo'n 1,37 per liter en voor Benzine betaal je 1,65 euro per liter.
De officiële prijs voor LPG bedraagt 0,4260 euro per liter. De officiële prijs van propaan voor ruilflessen: 1,4122 euro per kilo.