Aan de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof waren we bij elkaar € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
De kosten voor de tenaamstelling van een auto bedragen, inclusief identiteitsvaststelling en administratieve handelingen € 10,75. Inschrijving in het kentekenregister, oftewel het verstrekken van de kentekencard, kost € 42,65.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Om uw auto naar Duitsland mee te nemen zijn twee manieren: de kentekenregistratie in Nederland beëindigen bij het RDW, een uitvoerkenteken aanvragen, de auto naar Duitsland rijden en binnen 14 dagen uw auto in Duitsland laten registreren.
Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag. Bekijk ons volledige stappenplan voor meer informatie. Er zijn ook auto-importbedrijven die je kunnen helpen met dit proces, deels of geheel. En neem ook eens een kijkje naar onze pakketten als u overweegt een auto te importeren uit het buitenland.
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Bruto - Netto
Het gebeurt vaker dat Duitse auto's met een nettoprijs worden aangeboden. Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Bij XRAY kunnen we zowel de BPM berekenen voor je, als een compleet ingevuld BPM aangifteformulier verzorgen (eenmalige kosten: € 59,95 incl. btw). Deze aangifte kan je vervolgens zelf, nadat je bij de RDW de auto hebt gekeurd, indienen bij de Belastingdienst.
Bij de import van een auto wordt het bruto BPM bedrag waar volgens de BPM tabel op afgeschreven mag worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs en/of de CO2-uitstoot (zie ook: CO2-heffing BPM) die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd.
De beste Duitse autosite is uiteindelijk Mobile.de te gebruiken voor het zoeken van een Duitse import auto. Deze website heeft het grootste aanbod, is in het Nederland beschikbaar, heeft goede zoekfunctionaliteiten en met behulp van BpmBuddy worden alle prijzen van de advertenties getoond incl.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Vanwege Corona zijn de RDW-keuringsstations een tijdje dicht geweest. Daarnaast hebben zij om het risico op corona te beperken, het klantcontact in de RDW-keuringshal en aan de balies geminimaliseerd. Hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor een importkeuring circa 8 weken.