Het nieuwe aircogas
Een jaarlijkse beurt is in de regel niet zo duur. Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
R1234yf milieuvriendelijker dan R134a
Het nieuwe aircogas R1234yf is als broeikasgas 335 keer minder schadelijk dan R134a, en het verdwijnt 400 keer zo snel uit de atmosfeer. De milieuwinst door het nieuwe koudemiddel R1234yf is dus enorm. Nadeel is dat het nieuwe aircogas R1234yf een stuk duurder is dan het oude.
R134a kopen op Amazon, BOL en Coolblue aan de beste prijs - Bstore - tips en tools.
Sinds 1 januari 2017 zijn alle nieuwe auto's afgeleverd met het nieuwe koudemiddel R1234yf. Een aircobeurt met het 'oude' koudemiddel R134A kost €127,50. Een aircobeurt met het nieuwe koudemiddel R1234yf kost €187,50.
Kan ik de auto airco zelf bijvullen? Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
R134a, ook bekend als tetrafluorethaan, komt uit de HCFC koudemiddelfamilie. Door het extreem lage kookpunt kan het verdampen in een damp met zeer weinig thermische energie, waardoor de warmte snel kan worden afgevoerd. Ook belangrijk: het koudemiddel is niet ontvlambaar of explosief.
Naast voldoende koudemiddel in het systeem is het op niveau houden van de aanwezige olie belangrijk voor de smering van de bewegende delen in de compressor. Een auto aircosysteem bevat tussen de 350 en 2000 gram R134a. De kleine compacte auto's zoals de Toyota Yaris en de Suzuki Alto bevatten bijvoorbeeld 400 gram.
Hoe lang het duurt om de airco bij te vullen van je auto is natuurlijk afhankelijk van je aircosysteem. Normaal gesproken zal dit niet langer dan een half uur tot een uur in beslag nemen.
2.1.2 Richtlijn 67/548/EEG of 1999/45/ : Niet ingedeeld als gevaarlijk produkt. : Bevat gas onder druk; kan ontploffen bij verwarming. Fysische en chemische gevaren : : Kan naargelang de temperatuur en de druk een ontvlambaar mengsel vormen met lucht.
Om het broeikaseffect door fluorhoudende koolwater-stoffen (F-gassen) tegen te gaan is het gebruik van het koudemiddel R134a sinds 2017 niet langer toegestaan in nieuwe auto's.
Er wordt in de airconditioning van een auto gebruik gemaakt van het koudemiddel R134A, dit is bij auto's gebruikelijk die voor 2011 zijn geproduceerd. In jongere systemen wordt het gas R1234YF toegepast, omdat dit milieuvriendelijker is.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt.
Diverse factoren spelen een rol bij de levensduur van een airconditioner maar de vuistregel is dat bij gemiddeld gebruik en regelmatig en goed uitgevoerd onderhoud de installatie zeker 12 tot 15 jaar mee moet kunnen.
En ook als jouw airco volledig naar behoren werkt, verdampt er altijd een deel van het koudemiddel. Je moet daarom regelmatig de airco afvullen. Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is.
Het onderhoud aan uw airconditioning voorkomt problemen en storingen. Wij adviseren u om uw airconditioning minimaal 1x per jaar te laten onderhouden.
Airco's geven verkoeling door warme lucht via een koudemiddel om te zetten in koele lucht. Helaas is het gebruik van deze koudemiddelen niet zonder gevolgen. Sommige zijn giftig of zeer licht ontvlambaar, andere dragen bij aan het fameuze gat in de ozonlaag.
In het geval van de airco's tot 7 kW is het vulgewicht lager en daarmee toegestaan. Voor een vulling van boven de 150 gram gelden echter wel regels. De 0,1 kg per kW is een kleinere vulling dan bij gangbare koudemiddelen als R410A en R32.
Je kan de airco van jouw auto laten bijvullen bij een erkend aircospecialist zoals Midas en Auto5 of bij de garage waar je jouw onderhoud laat doen.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
R134A, R407C, R407F en R410A
Synthetische koudemiddelen met een GWP-waarde onder 2.500, vallen onder een productiebeperking. Dit geldt voor de veel gebruikte koudemiddelen R134A, R407C, R407F en R410A. In 2030 mag nog maar 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen worden verkocht.
Het gaat om R410A (GWP: 2.088), R134a (GWP: 1.430), R404A (GWP: 3.922) en R507A (GWP: 3.985).