tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
Wie nu 16 tot 20 km/h te hard rijd in de bebouwde kom, kn een prent van 35 euro verwachten. Per november wordt de boete verdubbeld naar 60 euro. Wie buiten de bebouwde kom dezelfde snelheidsovertreding begaat, betaalt geen 30, maar 60 euro.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Geflitst in Duitsland
In dit geval bedraagt de bekeuring €90 tot €320. Tevens kunnen hiervoor 1 of 2 strafpunten worden gegeven of 1 maand rijverbod. Zeker bij wegwerkzaamheden krijg je snel een boete.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
10 km/h: € 69. 15 km/h: € 133. 20 km/h: € 188. 25 km/h: € 252.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Vooraleer je zelf je boete berekent, houd je er rekening mee dat je gemeten snelheid in Duitsland (net als in België trouwens) automatisch wordt verminderd. Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Je bent echter niet verplicht om je aan dat maximum te houden. Dat betekent dan ook dat je perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur mag rijden.
Wat kost een 20 km te hard rijden boete? Voor iedere boete voor een snelheidsovertreding van maximaal 30 km/u staat een vast boetebedrag. Zo betaalt u voor 20 km/u te hard rijden in de bebouwde kom €188 en buiten de bebouwde kom €177.
De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom. Let op: Verkeersborden kunnen de maximumsnelheid veranderen, bijvoorbeeld op snelwegen. Ook kunnen lokaal andere maximum snelheden gelden.
Afhandeling van een boete in Duitsland
Verkeersovertredingen tot € 55 worden direct afgehandeld. Deze kun je direct betalen bij de agenten in kwestie dat kan tegenwoordig met je pinpas en creditcard of contant.
Verkeersboetes in Duitsland omhoog
Foutparkeerders krijgen voortaan een boete die kan oplopen tot 55 euro. Tot nu toe was dit slechts 15 euro. Automobilisten die binnen de bebouwde kom 16 of 20 km/u te hard rijden, betalen voortaan 70 euro in plaats van 35 euro.
De opgelopen punten worden naar verloop van tijd kwijtgescholden: registraties met één punt na 2,5 jaar, registraties met twee punten na 5 jaar en registraties met drie punten na 10 jaar.
Bij 8 punten volgt een rijontzegging. De punten kunnen na verloop van tijd worden kwijtgescholden. Overtredingen die met 1 punt werden bestraft, worden na 2,5 jaar uit het register geschrapt, die met 2 punten na 5 jaar, die met 3 punten na 10 jaar.