Wat kun je doen tegen verveling? Probeer iets nieuws: ontdek een nieuwe hobby, zoals tekenen, muziek maken of een boek schrijven. Of ga op zoek naar creatieve ideeën online, zoals een dansroutine of een DIY-project. Beweeg meer: ga wandelen, skeeleren of sporten.
Wat moet je doen als je niks te doen hebt in de les?
Als je echt niets te doen hebt, kun je stille activiteiten proberen, zoals het maken van woordzoekers of het schrijven van gedachten in een dagboek. Maar vergeet niet om je aandacht toch bij de les te houden.
Goed nieuws voor iedereen die wel houdt van een dagje lummelen. Volgens de Belgische neuroloog Steven Laureys kan even een moment niksen juist productief zijn. Zolang je een juiste balans houdt tussen actief bezig zijn en rustmomenten, kunnen die pauzes je brein in staat stellen om tot nieuwe inzichten te komen.
Snel verveeld raken kan inderdaad aan de werking van het brein liggen, bijvoorbeeld als er sprake is van een tekort aan dopamine. Dopamine is de 'beloningsstof'. Wanneer we een prestatie verrichten, komt er dopamine vrij, wat ons een gelukzalig gevoel geeft. Hierdoor zijn we geneigd bepaalde handelingen te herhalen.
Wat moet je doen als je niet weet wat je moet doen?
Als je niet weet wat je moet doen, kalmeer je hersenen, stop met schreeuwen en luister naar je intuïtie . Zet dan een stap. Als het niet werkt, kun je altijd nog van richting veranderen na een tijdje. Er zijn maar weinig dingen in het leven die definitief zijn.
Wat moet je doen als je het echt niet meer ziet zitten?
Als je het leven niet meer ziet zitten is het belangrijk om aan de bel te trekken en deze gedachten te delen met iemand in je omgeving die je vertrouwt. Praten lucht op en helpt je weer toekomst te zien. Praat je liever met een onbekende over je gedachten met betrekking tot suïcide? Bel of chat dan met de hulplijn.
De kleine lesafsluiting is een som die de leerlingen alleen op hun wisbordje moeten maken. Tijdens deze afsluiting controleert de leerkracht of de leerlingen de som goed kunnen maken en of ze de juiste stappen uit het stappenplan volgen.
De lesafsluiting biedt docenten de gelegenheid om de les nog eens kort te evalueren en te controleren of de leerlingen voldoende hebben geleerd aan het einde van de les .
De top 5. Denken-delen-uitwisselen, Check in duo's, Expertgroepen, het 3 stappen interview en genummerde hoofden. Het rijtje ken je misschien vanuit de opleiding of een boek over onderwijs. Hoe dan ook: het zijn de 5 werkvormen die leerlingen stimuleren om actief en samen te leren.