Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto's en/of video's publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera.
Vraag altijd toestemming aan degene die duidelijk en herkenbaar op je foto's of video's te zien is voordat je het materiaal doorstuurt naar anderen of op het internet verspreidt. Voeg ook niet ongevraagd mensen toe (taggen) aan foto's en video's.
Wat is Social Media. Social Media of sociale media is een verzamelbegrip voor internet-toepassingen (platformen) waar de gebruikers informatie met elkaar delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Veelal zonder tussenkomst van een professionele redactie.
Denk ook eens verder dan alleen jezelf. Als je wilt dat je post gedeeld wordt, denk er dan ook aan of jouw volgers het zouden willen delen met hun vrienden, familie of zakelijk netwerk. Wat vaak hierbij helpt is een goede dosis humor.
Totaal overzicht van het social media gebruik in 2020
Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.
“De meeste mensen delen filmpjes en foto's op social media omdat ze het echt leuk vinden om een mooi moment te delen,” legt mediapsycholoog Mischa Coster uit. “Maar op de achtergrond spelen er, vaak onbewust, allerlei processen mee die ook invloed hebben. De menselijke behoefte aan sociale goedkeuring bijvoorbeeld.
Goede content is content die je doelgroep waardeert en die bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. De definitie van goede content zal daarom van bedrijf tot bedrijf verschillen.
Met het 6 C model vergroot u het rendement van uw content in 6 stappen. De zes C's staan voor Content creatie, Channels, Cross Media, Curatie, Community en Comfort.
Versterk je berichten door mooie en kwalitatieve foto's toe te voegen. Visuals scoren beter dan tekst en je kunt experimenteren met verschillende formaten zoals diavoorstellingen, carrousels, albums, etc.
Onder de statusupdate kun je het aantal mensen zien die het bericht hebben bekeken. Door met je muis hierop te klikken kun je zien welke specifieke groepsleden het bericht hebben gezien. Heeft iedereen de statusupdate bekeken, dan wordt dit aangegeven als 'Gezien door iedereen'.
Hou vast aan de merkwaarden van het bedrijf (waar staat het bedrijf voor en wat wil je uitstralen?). Zorg ervoor dat je steeds dezelfde tone of voice in je berichten gebruikt (uniformiteit). Plaats een bericht altijd met een foto/afbeelding, video of link: je bericht valt hierdoor beter op.
Maar hoe lang is de ideale Facebook post dan wel? Het ideale Facebookbericht is tussen de 40 en 80 tekens lang. Kort genoeg om niet te vervelen en lang genoeg om toch je boodschap over te kunnen brengen.