Je kind kan mensen uit haar leven nadoen (jou, bijvoorbeeld ð) en complexere scènes gaan uitbeelden. Ze kunnen objecten gaan gebruiken die niets te maken hebben met wat ze daadwerkelijk zijn, zoals een stok voor een telefoon.
Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden. Wanneer het even niet lukt, kan dat frustrerend zijn voor je peuter. Driftbuien zijn dan ook heel normaal in deze fase.
Je peuter van 2 – 4 jaar kan:
innerlijke beelden vormen van objecten of gebeurtenissen (mentale representatie). Dit uit zich in taal, tekenen en het spelen. Jouw peuter kan nu woorden koppelen aan innerlijke beelden, waardoor jouw kind nu beter kan omgaan met het verleden, heden en de toekomst.
Fijne motoriek draait om de kleine en fijne bewegingen van de armen, handen en vingers. Op 3- tot 4-jarige leeftijd leren kinderen bijvoorbeeld zelf met een vork eten en handen wassen.Ook kunnen ze steeds beter puzzels met meer stukjes maken.
Wanneer kinderen tussen de 2 en 4 jaar taal beter gaan begrijpen, zien we vaak dat opstandig en agressief gedrag afneemt. Veelvoorkomend gedrag tijdens de peuterpuberteit zijn driftbuien. Soms zie je dan dat peuters hun adem inhouden, schreeuwen, grommen en op de grond gaan liggen gillen. Dit is normaal.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Meisjes van drie jaar met een lengte tussen de 96 cm en 105 cm wegen gemiddeld tussen de 14 kg en 17 kg. Jongens van drie jaar met een lengte tussen de 98 cm en 106 cm wegen gemiddeld tussen de 15 kg en 17 kg.
Grove motoriek
Je kind zal steeds beter kunnen bewegen. Lopen, rennen, klimmen en springen gaan gemakkelijker. Ook leert hij koppeltje duikelen. Op een driewieler fietsen en later op een fiets met zijwieltjes zijn een favoriete bezigheid.
Als jouw kind van 2 of 3 jaar nog niet praat, dan kun je jouw zorgen uitspreken op het consultatiebureau. Zij kunnen het dan samen met jou in de gaten houden. Bij elke afspraak zal aan je gevraagd worden welke woordjes je kind zegt en wat je kind al begrijpt.
Het denken van peuters wordt wel 'magisch denken' genoemd. Allerlei dingen die ze in hun fantasie beleven, zijn voor hen even echt als de werkelijkheid. Vanaf gemiddeld 1,5 jaar ontdekt je peuter dat hij een eigen persoon is. Hij is een eigen individu en niet een deel van iemand.
Hoe ontwikkelt zich de sociaal-emotionele ontwikkeling van een dreumes en peuter? Deze leeftijdsfase staat in het teken van ontdekken, experimenten en het liefst dingen doen die niet mogen. Jouw dreumes en peuter kan erg egocentrisch en koppig zijn en moet nog leren wat anderen wel en niet leuk vinden.
Het spel memory bijvoorbeeld stimuleert het geheugen en de concentratie van het kind. Het geheugen kun je versterken en/of stimuleren door hier regelmatig mee te oefenen. Dit kun je spelenderwijs op verschillende manieren doen door bijvoorbeeld memory. Concentreren is iets wat veel kinderen nog lastig vinden.
3 en 4 jaar:
Je kunt het kind vragen gaan stellen over zijn tekening en daar steeds iets anders over te horen krijgen. Het maakt ook gebruik van oertekens zoals trappetjes, wegen, opgestapelde hoeden, zonnetjes en haren die als antennes uitstralen. Het blad wordt vaak gedraaid.
Zinnen van drie tot vijf woorden
Als je kind drie jaar is, leert hij langere zinnen maken. Hij leert werkwoorden en meervouden gebruiken. Het is normaal dat hij nog fouten maakt.
Rond zijn eerste verjaardag begint je kleintje belangstelling te krijgen voor een bal. Hij gaat proberen de ogenschijnlijk onduidelijke bewegingen van een bal onder controle te krijgen met gooien en schoppen. Pas in een later stadium, tussen 3 en 4 jaar, is zijn motoriek zover ontwikkeld dat hij ook kan leren vangen.
Hij kan nog niet goed rennen als hij 3 jaar is. Hij kan nog niet goed bewegingen nadoen als hij 3,5 jaar is. Je peuter kan met 3,5 jaar geen grote bal opvangen als je die naar hem gooit. Hij heeft met 4 jaar moeite met de fijne motoriek, bijvoorbeeld blokken stapelen of bladzijdes omslaan.
Vanaf een jaar of drie leert je kind een kinderschaar vasthouden en langzaam, met hulp, een beetje knippen. Rond vier jaar kan je kind zonder hulp knippen. Dan gaat je kind ook nadenken over wat het wil knippen en proberen gericht te knippen.
Aanbevolen wordt dat je peuter drie uur per dag lichamelijk actief is, waarvan een uur matig of zwaar intensief. Hoe meer beweging, hoe beter. Door het bewegen leert je kind allerlei motorische vaardigheden. Je kunt je peuter daarbij helpen door samen te spelen.
'Laat beginnen praten' kan dus verschillende oorzaken hebben. Vaak is er niets aan de hand en gaat het gewoon om een kind dat wat meer tijd nodig heeft. Maar het kan ook een eerste signaal zijn van een bredere ontwikkelingsproblematiek. Om die reden is vroegtijdige erkenning van taalproblemen heel belangrijk.
Voor de meeste ouders wordt dit een pittig jaartje. Je peutertje is geen baby meer, maar ook nog geen kleuter. Die overgangsfase wordt gemarkeerd door de peuterpubertijd en kan bij het ene kind wat heftiger verlopen dan bij het andere.