Je kleuter kan kleine taken in het huishouden uitvoeren om jou te helpen: de tafel afruimen, zichzelf aan- en uitkleden en de was in de wasmand stoppen.Ook is het goed om hem te leren zelf zijn speelgoed op te ruimen voordat hij weer aan iets nieuws begint.
Je kind van 5 jaar kan:
de cijfers 1 t/m 10 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op en hoeveelheden t/m 12 vergelijken en ordenen (meer, minder, verschil, alles) en schatten. groepjes herkennen van 6 zonder te tellen.
Zichzelf een boterham smeren, drinken pakken, wassen en aankleden zijn allemaal basisvaardigheden voor de zelfstandigheid. Als je kind een kleuter is (of zelfs nog peuter) kan het al heel wat basisvaardigheden uitvoeren. Je kunt je kind dan kleine opdrachtjes gaan geven.
Hij kan zijn evenwicht op een been goed bewaren, kan wel drie traptreden tegelijk nemen en de meeste kinderen fietsen nu ook zonder zijwieltjes. De motoriek van kinderen van 6 jaar is nog niet helemaal ontwikkeld, maar ze zijn dol op rennen, klimmen, stoeien, gooien en vangen.
3-4 jaar, het kind kan:
zichzelf wassen en beter tanden poetsen (wel napoetsen) zichzelf aan en uitkleden. netjes eten en drinken uit een kopje. zijn speelgoed opruimen.
De voorbereiding op leren lezen en schrijven gebeurt in groep een en twee. In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
Een kleuter kan je ook al wel wat zelfstandig laten doen, toch is het advies om ze niet voordat ze 7 jaar zijn echt alleen straten over te laten steken. Dit komt, omdat ze tot die leeftijd nog impuls beslissingen nemen bij het spelen. Ze rennen spontaan de weg op als de bal de weg op rolt.
Het uit handen nemen van kleine dingen, zoals bijvoorbeeld schoenen aan en uit doen, jas aan en uit doen, opruimen van speelgoed en tafel afruimen is eigenlijk overbodig. Door kinderen te laten ontdekken en zelf doen, stimuleren wij de zelfstandigheid.
Zelfstandigheid is het in staat zijn om onafhankelijk te zijn van een ander. Dat gaat niet alleen om praktische dingen, maar ook om het zelfstandig keuzes te maken. Dat wil niet zeggen dat je geen advies meer nodig hebt. Als een kind zelfstandig is, dan kan hij op zijn eigen benen staan.
Zelfredzaam is: aan- en uitkleden, zelf eten en drinken, zindelijkheid etc. Zelfstandigheid is het zelf op onderzoek uitgaan, zelf oplossingen zoeken en om hulp vragen, jezelf als drive ervaren en inzetten.
Als je zelfstandig te werk gaat, betekent het dat je je werk uitvoert zonder hulp of toezicht van anderen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld zelf nieuwe werkzaamheden oppakt en problemen zelf kunt oplossen. Daarnaast neem je werk uit handen van je leidinggevende en werk je oplossingsgericht.
kindje tellen en rekenen
Zo rond een jaar of 2 kan je kindje vaak wel al cijfers opzeggen, en misschien ook wel in de juiste volgorde, maar begrip en inzicht in getallen en dus "echt" kunnen tellen komt vaak pas later.
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
In het algemeen wordt het door deskundigen afgeraden kinderen tot 7 jaar alleen thuis te laten. Zij zijn dan nog niet goed in het inschatten van risico's en het bekwaam handelen tijdens gevaarlijke situaties. Van Kilsdonk: 'Vanaf 8 jaar kun je voorzichtig gaan oefenen.
Volgens VVN kan een kind pas goed afstanden en snelheden inschatten bij een leeftijd van 9 en of 10 jaar. Fietsersbond (België) adviseert een minimum leeftijd van 10 jaar, maar dit hangt ook af van uw kind: al dan niet snelle ontwikkeling, de schoolroute zelf en de opgedane verkeerservaring.
Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) zijn kinderen in staat om alleen naar school te fietsen wanneer ze 9 of 10 jaar oud zijn. Op deze leeftijd kunnen kinderen snelheden en afstanden goed inschatten. Dit maakt ze in staat om veilig zelf te kunnen fietsen.
Kleuters 'schrijven' in groep 1 en 2 vooral via tekenen, krabbelen, letterachtige vormen, letter-tekenreeksen en spontane spelling. Maar ze stempelen en schrijven ook woorden en teksten na en oefenen met typen op de computer.
herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen. kan een cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek benoemen. herkent de kleuren rood, geel, blauw en groen.
Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
Eind groep 2 getalbegrip
Aan het eind van groep 2 moet je kind in staat zijn om tot 20 te tellen. Ook moet het onder de 10 op de juiste volgorde kunnen terugtellen en kunnen lezen. Je kind leert bovendien de rangtelwoorden (eerste, tweede enz.) tot en met de 10.