De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Kinderen van 5 jaar worden zich steeds bewuster van hun eigen 'ik'.Daarnaast ontwikkelen ze empathie, ze kunnen zich steeds beter inleven in anderen. Je kunt dit zien doordat ze bijvoorbeeld andere kinderen troosten. Tegelijkertijd zijn peuters nog erg egocentrisch, waardoor ze elkaar bijvoorbeeld duwen.
Hij leert de relaties tussen begrippen en sorteert graag dingen. Dit legt een basis voor rekenen. Laat je kind bijvoorbeeld voorwerpen van groot naar klein neerzetten, zoals alle schoenen of speelgoedauto's. De tijd wordt ook interessant: jaargetijden, de week en het verschil tussen morgen en gisteren.
Je kind van 6 jaar:
kan sommen onder de 10 oplossen (door te tellen en eventueel met behulp van een telraam) en later optel- en aftreksommen onder de 20 redelijk vlot uitrekenen. kan op een gegeven moment tellen in stapjes van 2, 5 of 10.
Ontwikkeling van je kind
In de kleutertijd kunnen en willen kinderen steeds meer zelf doen. Zichzelf aankleden, zichzelf wassen, en eten zonder hulp gaat steeds beter. Veel kleuters vinden het leuk om te helpen bij taakjes in huis. En ze voelen zich bij het gezin horen.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
2 jaar. Als kinderen twee jaar oud zijn dan beginnen ze een besef te krijgen dat getallen staan voor hoeveelheden. Door het luisteren naar liedjes en verhaaltjes en het spelen met pratend speelgoed hebben ze al kennis gemaakt met getallen.
Toch merk ik in de praktijk dat er toch al (aardig wat) schrijfdoelen worden gesteld aan kinderen. Deze doelen komen meestal voort uit het creëren van een soepele overgang tussen groep 2 en 3. Het is immers wel handig als de kinderen, wanneer ze in groep 3 beginnen, op z'n minst hun eigen naam kunnen schrijven.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen.
Deze fijn motorische ontwikkeling wordt in de loop van de jaren steeds verfijnder, en in combinatie met de rijping van het brein is een kind rond de leeftijd van 6 jaar klaar voor het leren lezen en schrijven.
Tussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen.
Taalontwikkeling kleuter en woordenschat 4-5 jaar:
Tussen de leeftijd van 4 en 5 jaar kan een kind al meer dan 2500 woorden kennen. Tegen de tijd dat ze 5 jaar zijn, begrijpen ze 3500 woorden en kunnen ze 3000 woorden zeggen.
Driejarigen begrijpen bijvoorbeeld gemiddeld 1250 woorden en kunnen ongeveer 1000 woorden zeggen. Op vijfjarige leeftijd zijn dat respectievelijk 3500 en 3000 woorden. De grammaticale en klankontwikkeling maken ook een snelle groei door.
Een vijfjarige moet een vierkant kunnen tekenen en een mens met een hoofd met ogen en mond.Hij moet ook een lijf en – niet complete – ledematen kunnen tekenen. Bij een zesjarige zijn de motoriek en taalvaardigheid in principe ontwikkeld en is de basis van de tekenontwikkeling afgerond.
Kenmerken onzeker kind
' Vindt nieuwe situaties spannend. Denkt veel na, piekert. Heeft een afwachtende houding, neemt geen initiatief.
Wanneer een kind zich langere tijd dwars en opstandig of agressief gedragen, snel gepikkeld is, driftig wordt, anderen ergeren, antisociaal gedrag laat zien en de omgeving daar hinder van ondervindt spreken we van een gedragsprobleem. Het hoort bij de normale ontwikkeling en zijn vaak tijdelijk van aard.
Vanaf ongeveer 3 maanden begint je kindje de verschillen in kleuren te zien. Rood en groen worden eerder gezien dan geel en blauw. Maar kleuren herkennen en benoemen leren kinderen over het algemeen tussen de 1,5 tot 5 jaar. Elk kind ontwikkelt zich verschillend!
De eerste letters die je kind leert zijn de letters i, k, m, s.
Groep 1 is officieel het eerste leerjaar van de basisschool. Vaak worden dit de jongste kleuters genoemd. Dit zijn over het algemeen kinderen van 4 en 5 jaar.In uitzonderingssituaties mag een kind dat 3 jaar en 7 maanden oud is al naar groep 1 (of groep 0).
Puzzelen heeft vele cognitieve voordelen voor kinderen. Het kan helpen bij de ontwikkeling van de fijne motoriek, het probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht en het herkennen van vormen en patronen. Daarnaast kan het ook de concentratie en het geduld van het kind vergroten.
Verstandelijke ontwikkeling
Kinderen denken in deze periode nog in symbolen, en ze proberen de wereld te begrijpen door magisch denken. Dit houdt in dat kleuters in een magische wereld leven waarin levenloze objecten zoals speelgoed of de lucht, een ziel hebben, en waarin dromen werkelijkheid zijn.
Rond de leeftijd van twee jaar kan je kind beginnen met 'tellen' door te wijzen en daar getallen bij te zeggen, om na te doen wat jij doet wanneer je telt. Je zult merken dat je kind nog niet het verband kan leggen tussen het daadwerkelijke aantal en het getal dat hij erbij zegt.