In groep 1 en 2 leren kleuters tellen en rijmen. Ook leren zij spelenderwijs cijfers en letters herkennen en optellen en aftrekken met kleine getallen. Daarnaast krijgen zij les in natuur, techniek, ruimte, tijd, beeldende vorming en gym. De overheid heeft voor leerlingen in groep 1 en 2 kerndoelen vastgesteld.
Nodig: losse kaartjes met daarop alle letters (met uitzondering van: q, x, y en c), de dubbelklanken: aa, ee, uu, oo en de twee teken klanken: eu, ui, au, ou, oe, ei, ie en ij. Begin met bijvoorbeeld enkele letters uit de naam van je kind. Herhaal deze dagelijks of zo vaak je kind behoefte heeft.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
Hoeveel letters kennen eind groep 2
In de leerlijn taal staat benoemd dat je kind aan het eind van groep 2 16 letters kan herkennen en benoemen en 12 letters kan schrijven. Maak je geen zorgen als je kind nog geen andere letters dan die van zijn naam kan lezen en schrijven als het de overstap naar groep 3 maakt.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Je kind van 4 jaar:
kan tellen tot tien. herkent de cijfers 1 t/m 5. heeft besef van de begrippen meer-minder, veel-weinig, erbij-eraf, groter-kleiner, dikste-dunste, voor-naast-op. herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen.
Eind groep 3 zitten de meeste kinderen op niveau AVI-E3. Tot de kerstvakantie: alfabet leren, verschil tussen klinkers, medeklinkers en tweetekenklanken (bijvoorbeeld 'au' en 'ei'). Oefenen met schrijven en lezen van de letters.
Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? De school beslist of uw kind overgaat naar de volgende groep of klas. Hier bestaan geen wettelijke regels voor. In de schoolgids staat hoe de school omgaat met overgaan en zittenblijven.
De meeste kinderen leren lezen in groep 3 van de basisschool. Eerst zijn dit korte, klankzuivere woordjes. Vanaf groep 4 neemt de gemiddelde lengte van woorden en zinnen toe en worden het taalgebruik en de verhaallijnen complexer. Daarnaast is er meer aandacht voor begrijpend lezen.
In groep 3 komen de eerste spellingregels aan bod. Een kleuter heeft nog geen handschrift aangeleerd. Langzaamaan ontwikkelt het kind de kleine motoriek (ook wel fijne motoriek genoemd), zodat het later in groep 3 echt kan leren schrijven.
Kinderen beginnen meestal met het leren van het alfabet tussen de 2 en 3 jaar oud.
Als je kind in groep 1 5 jaar is geworden, gaat het in de regel na de zomer door naar groep 2. Als je kind tussen 1 oktober en eind december is geboren, is het vrijwel altijd een 'bespreekgeval' voor de school.
Wanneer een kind in de groepen 1 of 2 blijft zitten wordt dat door Onderwijsinspectie kleuterbouwverlenging genoemd. Een kind krijgt kleuterverlenging wanneer het nog niet toe is aan de eisen van groep 3, hetzij op cognitief hetzij op sociaal-emotioneel niveau.
Een voordeel van een combinatiegroep 2/3 ten opzichte van een groep 3 is dat er in het lokaal zowel ruimte voor tafels en formeel leren als voor hoeken en spelend leren is. Bovendien hoeven hoeken niet veel ruimte in te nemen.
In groep 3 leert je kind lezen, schrijven en rekenen.De manier van leren wordt anders. Waar kinderen in de kleuterklas nog vooral handelend bezig waren, gaan ze nu vaker werken in werkboekjes. Van letters maken met klei, naar letters schrijven in een schriftje.
Groep 3 begint namelijk weer van voor af aan met woordjes lezen en die basis hebben kinderen vaak wel onder de knie. Het stapje daarna van zinnen lezen en het leren rekenen zit ook in de groep 4 lesstof. Waardoor dat een 'ideaal' schooljaar is om te doubleren.
Zittenblijven in het primair onderwijs heeft in het algemeen geen positief effect op de (cognitieve) leerprestaties, ook niet op langere termijn. Onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen laat zowel positieve als negatieve gevolgen zien.
Correct lezen van 50-70 woorden per minuut voor een goed tekstbegrip betekent dat het zinvol is om aandacht te besteden aan het leestempo. Vanaf de tweede helft van groep 3 verschuift het accent van het decoderen van klankzuivere woorden naar het accuraat en snel lezen van woorden met steeds complexere woordstructuren.
Ze kennen ongeveer 12 letters, kunnen hakken (boom = b-o-o-m), plakken (b-o-o-m = boom), rijmen, woordbeelden vergelijken (poes-loes) en herkennen een aantal woorden. Het zijn de kinderen die, als de school werkt met de methode Veilig Leren Lezen, in groep 3 de Maanlijn volgen.
De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Maar zij vallen dan nog niet onder de leerplicht. De leerplicht begint op de 1e dag van de nieuwe maand nadat het kind 5 is geworden. Vanaf dat moment zijn ouders of verzorgers ook strafbaar als zij hun kind thuis houden.
Je kind van 5 jaar kan:
tellen tot 20 en terug.
Hij kan dan ook best al veel: eenvoudige tekeningen maken, zinnetjes zeggen en zelfstandig spelen. Toch gaat zijn ontwikkeling gewoon door: vriendschappen worden belangrijk en hij leert zich inleven in anderen.