Om weer rustig te worden moet hij of zij zichzelf kunnen troosten. Dit noemen we zelfregulatie. Een goede zelfregulatie zorgt ervoor dat de onrust en overprikkeling wordt verminderd of voorkomen. Als uw baby toch overprikkeld raakt, is het lastig voor uw baby om zichzelf te troosten.
Naast zelfregulatie staat coregulatie. Coregulatie betekent dat je afstemming met anderen nodig hebt in spannende, enge, nieuwe en andere dergelijke situaties. Een baby leert in zijn groei naar volwassenheid om steeds meer situaties alleen te 'handlen'. Ook volwassenen blijven behoefte houden aan coregulatie.
Uw baby kan zichzelf troosten en rustig worden.Dit noemen we zelfregulering.Hierdoor voorkomt of vermindert uw baby stress. Als het stressniveau toch teveel toeneemt, is het lastig voor uw baby om zichzelf te troosten.
Deze ontwikkel je in de loop van je leven door nieuwe (sociale) ervaringen op te doen. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen omgaan met tijd, samenwerken met andere mensen, sociale regels herkennen en doelgericht handelen. De mogelijkheid om deze vaardigheden te ontwikkelen komt voort vanuit de executieve functies.
Waarom is zelfregulatie belangrijk? Zelfregulatie is belangrijk omdat het een grote invloed op je leven heeft. De mate van zelfregulatie die je hebt wordt gelinkt aan de kans op overgewicht, schoolprestaties, lange termijn gezondheid en ook je prestaties tijdens een leven lang leren.
Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.
Een zelfregulerende student “monitort, stuurt en reguleert zijn handelen met als doel informatie te verwerven, expertise uit te breiden en zichzelf te verbeteren” (Paris & Paris, 2001).
Leerlingen die zichzelf kunnen reguleren tijdens het leren nemen initiatief, stellen duidelijke doelen, maken plannen om die doelen te halen, hebben aandacht voor hun werk en zijn gemotiveerd. Het is een samenspel tussen metacognitieve, cognitieve en motivationele processen die in worden gezet om leerdoelen te behalen.
Uit onderzoek [3] blijkt dat je kinderen door eenvoudige spelletjes en dagelijkse taken kunt helpen om hun zelfregulering te ontwikkelen. Voorbeelden van deze eenvoudige spelletjes, die in het onderzoek werden gedaan, zijn samen puzzelen, muziek maken, hinkelen, blokken bouwen en touwtjespringen.
Een baby die in de wakkere tijd teveel indrukken (prikkels) heeft opgedaan, heeft vaak ook wat meer moeite om in slaap te vallen. Een overprikkelde baby wordt, soms al huilend, steeds drukker in zijn bewegingen en draait zijn hoofdje weg van licht, speelgoed en/of mensen.
Als hij zich niet lekker voelt, kromt hij zijn lijfje en trekt hij zijn beentjes op. Als hij blij is, kruipt hij ook in elkaar, maar dan van plezier. Je kunt plezier ook merken aan het gezicht en het geluid dat je baby maakt. Als hij ontspannen is, is zijn lichaam recht en zijn de handjes open.
Soms zijn gevolgen al direct zichtbaar bij het pasgeboren kindje. Voorbeelden hiervan zijn veel en lang huilen, erg aanhankelijk zijn, eet- of slaapproblemen, problemen met slikken, darmkrampen, overstrekken, onrust en een voorkeurshouding. Maar ook op latere leeftijd kan het trauma zich nog op allerlei manieren uiten.
Zelfregulatie is -het woord zegt het al- gericht op jezelf. Het gaat daarbij vooral om het effectief omgaan en het beheersen van je eigen emoties, gedachten en gedrag. Zelfregulatie heeft dus een emotioneel- en een gedragsaspect. Soms loopt gevoel over in gedrag.
Temperamentvolle kinderen reageren gevoeliger op invloeden van buiten én van binnen.Ze uiten zich vaak eigenwijs, intens, opvliegend of zijn snel van hun stuk gebracht. Elk kind heeft een liefdevolle blik nodig. Begrip, verbinding met jou, voorspelbaarheid.
In Nederlandstalige literatuur worden de begrippen zelfsturing en zelfregulatie regelmatig door elkaar gebruikt en auteurs bedoelen er min of meer hetzelfde proces mee (Lagerweij & Lagerweij-Voogt, 2004).
De ontwikkeling van zelfregulatie verdient al aandacht bij zeer jonge kinderen. Een cruciale rol spelen de executieve functies. Dankzij deze executieve functies kun je activiteiten plannen en coördineren, om een doel te bereiken.
Een actieve leerhouding
Sommigen zijn er niet bij met hun gedachten als ze een tekst lezen. Anderen lezen de tekst wel, maar vragen zich niet af wat er nou echt staat. Actief leren houdt in dat je kritische vragen stelt over de tekst. Door oefenopgaven te maken ben je ook actief bezig met de leerstof.
Zelfregulering houdt in: zelfstandig handelen en daarvoor verantwoordelijkheid nemen in de context van een bepaalde situatie/omgeving, rekening houdend met de eigen capaciteiten. Het gaat om het heft in handen nemen en niet klakkeloos aanwijzingen of voorschriften volgen.
Zelfsturing is een groeiproces dat leerlingen in staat stelt hun leren in handen te nemen en te begeleiden. Over dit begrip is al bijzonder veel geschreven en er zijn ook heel wat modellen ontwikkeld. Dat maakt van zelfsturing een complex en abstract gegeven.
Metacognitie is een veel voorkomend begrip in het onderwijs. Het geeft leerlingen de kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Wanneer iemand dit proces goed beheerst, weet deze persoon welke manier van denken nodig is om een probleem op te kunnen lossen.
De Gedragsregulatie index bestaat uit de schalen Inhibitie, Flexibiliteit, Emotieregulatie en Zelfevaluatie. De index geeft weer in hoeverre een volwassene in staat is zijn of haar gedrag en emotionele reacties op passende wijze te reguleren.
Doel. Vaardigheden die bij zelfregulering horen: het stellen van doelen en prioriteiten, doelgericht handelen, verantwoordelijkheid nemen, reflecteren op feedback. Leerlingen moeten verantwoording kunnen nemen voor eigen handelen en de keuzes die ze maken.
Metacognitie is de kennis over de eigen kennis of het weten van het eigen weten. Metacognitie is een belangrijke vaardigheid van een efficiënte leervaardigheid. Als iemand beseft hoe hij/zij kennis opdoet, kan de persoon er zijn leerstrategie op richten.