Dit hulpsysteem voorkomt dat het voorwiel blokkeert. Wheelie Control: zelfs ongewild komt je voorwiel bij sterk accelereren van de grond. Het hulpsysteem wordt ingeschakeld wanneer het detecteert dat het voorwiel omhoog komt en dan het door de motor geleverde koppel te regelen dit te voorkomen.
Met de optie wheelie control kun je makkelijker een stukje op je achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je niet te ver achterover gaat, maar helpt je weer veilig op twee wielen te landen.
In principe is het mogelijk met iedere motor wheelies te rijden, of je nu een super motard, een naked of een sportbike hebt. De één is net wat makkelijker als de ander. Uiteindelijk kun je ook iedere motor aanpassen zodat deze makkelijker op één wiel gaat.
Traction control (TRC) is een motormanagement systeem. Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien.
Traction control (TRC)
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen.
Als je auto vaststaat in de sneeuw of in een sneeuwduin, kun je beter je tractiecontrole uitzetten. Zodra de sensoren van de controle voelen dat je banden slippen, stopt de aandrijving deels of zelfs helemaal.Daardoor kom je niet weg, hoeveel gas je ook geeft.
Wat is Electronic Stability Control (ESC)?
In risicovolle situaties grijpt het systeem onmiddellijk in door het motorvermogen te verlagen en elk wiel van de truck en de aanhanger afzonderlijk af te remmen. ESC is leverbaar voor de meeste truckspecificaties – voor zowel trekkers als bakwagens.
Voordelen van tractiecontrole in auto's
Het maakt deel uit van het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en is in deze vorm sinds 2014 verplicht in nieuwe voertuigen. Daar zijn goede redenen voor: Het vereenvoudigt de aanpak bij problematische wegomstandigheden (bijvoorbeeld sneeuw, modder, ijs, gruis).
MOTOR ABS - Als veiligheid voorop staat
Het ABS-systeem kan op alle motorfietsen worden gemonteerd, ongeacht merk en model.
ABS is een voorwaarde om veilig en gecontroleerd tot stilstand te komen bij een noodstop. ABS hoort net zo bij de veiligheid van een moderne auto als veiligheidsgordels, airbags en een kreukelzone.
Dat is niet toegestaan. De officier van justitie bepaalt de hoogte van de bekeuring, maar deze zal rond de 300 euro liggen.
Het record stond 17 jaar lang op 89 meter tot… Rohitesh Upadhyay, een freestyle rijder uit Udaipur, Rajasthan, India, het voor elkaar kreeg: 567 meter!
Rond 22.00 uur stopte hij met de recordpoging. De Arnhemmer had toen een afstand van ruim 30 kilometer erop zitten. Dat is een stuk langer dan het vorige wheelie-record dat werd gevestigd door een Chinees. Die legde een afstand van ruim 25 kilometer af in 4 uur en 50 minuten.
Ook een wheelie trekken, straatracen of ander verkeersgevaarlijk gedrag zoals bumperkleven, kan ertoe leiden dat u uw rijbewijs kwijt raakt.
Het is een vaardigheid die jaren (en veel frustratie) kan duren om goed uit te kunnen voeren. Een wheelie gebruiken om je voorwiel even op te tillen is echter veel makkelijker onder de knie te krijgen en zou zomaar je favoriete truc kunnen worden om moeilijke obstakels te passeren.
Eerst wordt de juiste zithouding uitgelegd: beetje naar achter zitten, twee vingers op de koppeling, vingertje gestrekt op de voorrem, knieën stevig tegen de tank klemmen, enkels tegen de motor drukken en vooral je voet altijd op de achterrem houden. Dit wordt er gedurende de gehele dag ingedrild.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo 'schokkerig' aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw.Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.
Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook op een weg met een losse ondergrond zorgt het ABS voor een langere remweg.
Een auto met een ESP-systeem beschikt automatisch ook over een ABS-systeem en een ASR-systeem. ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem en zorgt ervoor dat de wielen van je auto niet blokkeren wanneer je bijvoorbeeld hard moet remmen op een glad wegdek.
ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica. Uiteraard zijn geen van deze elektronische rijhulpsystemen een excuus om niet meer te anticiperen op de weg en het rijgedrag van andere bestuurders.
Veel nieuwe auto's zijn standaard uitgerust met Lane Departure Warning en/of Lane Assist. Sterker nog: vanaf mei 2022 is het verplicht op alle nieuw geproduceerde auto's.
Het Electronic Stability Program stabiliseert zoveel mogelijk de koers van je wagen. Dit is mogelijk door bij gripverlies in bochten de remkracht te verdelen en daarnaast ook het toerental van de motor aan te passen. EPS is dus een systeem waarmee je als automobilist meer controle uitoefent op je wagen.
TCS is de afkorting voor Traction Control System, dat wordt gemonteerd in voertuigen van de merken Audi, Peugeot, Volkswagen, Fiat, Renault en Seat. Het systeem is voorzien van ABS. Met dit systeem wordt het rijgedrag en de wendbaarheid van de auto verbeterd, met name op een gladde ondergrond.
Wat is anti-slip regeling of tractie control (ASR)?
ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.