Waarderende gespreksvoering vraagt het aannemen van een waarderende onderzoekende houding. Je toont aandacht en interesse voor de ander door te onderzoeken wat de ander daadwerkelijk wil zeggen. In het gesprek stel je daarvoor je eigen oordeel/ mening uit.
Voorbeelden van waarderende onderzoekende vragen
Hoe kijk jij daartegen aan? Wat is voor jou belangrijk in dit project? Wanneer zijn de klanten tevreden? Kun je me meer vertellen over wat jij denkt?
Doel :Bij een waarderend interview is een positieve vraagstelling het uitgangspunt, de interviewer focust op wat er goed gaat , op hoogte punten , kwaliteiten en prestaties. Daarnaast gaat het ook om het naar boven halen en verzamelen van persoonlijke verhalen.
Waar de meeste projecten vertrekken vanuit een gemis of een probleem, heeft een waarderend onderzoek een fundamenteel ander uitgangspunt, namelijk het versterken en verder doen groeien van wat goed loopt. De waarderende benadering of Appriciatieve Inquiry is geen techniek of een methode, het is een basishouding.
Appreciative Inquiry (ook wel Waarderend Actieonderzoek) is een benadering die op een positieve opbouwende wijze kijkt naar mensen, organisatie en situaties. Om als organisatie te groeien, zul je bepaalde uitdagingen en vraagstukken moeten overwinnen.
Waarderend coachen wordt beschreven als een gedeelde ervaring tussen de coach en de client. Samen met de coach werkt de client aan een nieuw ontwerp voor de toekomst, gebaseerd op strategieën en ondersteunende acties voor succes.
op waarde schatten. op prijs stellen, appreciëren.
Waarderend onderzoek gaat uit van het principe 'leren van het verleden, ontwikkelen op successen, krachten en gedeelde waardes'. Het gaat uit van het resultaat, waar willen we naartoe, en van de krachten in de organisatie in plaats van de tekortkomingen.
Evaluerende of normatieve vragen
Bij evaluerende vragen wil je de waarde ergens van vaststellen. Je wilt bekijken of iets wenselijk, goed, normaal of bruikbaar is. Met evaluerende vragen kun je een mening of oordeel geven. Daarom worden het ook wel meningvragen en ethische vragen genoemd.
Praktische Opdracht Historische onderzoeksvragen, mavo-2
Deze vraag begint vaak met wat, wie, waar, welke of hoe. De verklarende vraag vraagt om een uitleg, een verklaring en begint vaak met waarom of waardoor. De waarderende vraag vraag naar jouw mening, waardering: Wat vind jij de beste bestuursvorm?
Een goede onderzoeksvraag bevat dus altijd 3 of 4 aspecten om hem goed af te bakenen: Wat? Wanneer? Waar? Wie?
Waarderend communiceren is de blauwdruk van Kus De Kikker. We noemen waarderend communiceren “kikkerkussen”, omdat het je helpt eigenwaarde te bevorderen, contact te maken met de ander en jezelf, en te weten waar het écht om gaat.
Het waarderend perspectief is een manier van kijken naar ontwikkeling die uitgaat van wat al aanwezig is in het systeem. Binnen het waarderend perspectief kan je grofweg een onderscheid maken tussen twee verschillende stromingen of bewegingen.
Valorisatie is het benutten van kennis. Dat betreft maatschappelijke doeleinden zoals het delen van kennis met een breed publiek op televisie of samenwerking met de overheid en economische doeleinden, zoals opzetten van start-ups en verkrijgen van patenten.
De verleden tijd van waarderen is 'waardeerde'. Het voltooid deelwoord is 'heeft gewaardeerd'.
1) de waarde inzien van (iets of iemand)
Voorbeelden: `Ik waardeer het enorm dat je gekomen bent. `, `Ik voel me niet gewaardeerd op het werk.
Begin hoofdvragen bijvoorbeeld met de volgende woorden: 'in hoeverre', 'welke' of 'wat'. Hiermee kun je gemakkelijk een open vraag formuleren en een breder onderzoek doen. Voorkom echter het gebruik van 'waarom' in je hoofdvraag. Dit maakt je onderzoek te breed en niet specifiek genoeg.
pico = Voorvoegsel voor 1-1000 van 1-1000 van 1-1000 van 1-1000, of 10E-12 Je komt het pico voorvoegsel eigenlijk alleen tegen bij de waarde van condensatoren.