Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
Doordat Lean waarde beperkt tot 'functie-toevoegende activiteiten waarvoor klanten willen betalen', wordt al snel alleen binnen een productie-omgeving en/of toeleverketen gekeken. Marketing, sales en after-sales zijn echter ook van waarde. In feite telt elk contactmoment mee van een (potentiële) klant met een bedrijf.
Klantwaarde is dus de waargenomen waarde van een product of dienst voor de klant. Het is de som van de voordelen die de klant ervaart min de investeringen die de klant hiervoor moet maken.
De waarde van je klanten kun je op verschillende manieren bekijken en berekenen. De meest eenvoudige is je totale omzet (O) in een periode delen door het aantal klanten (K) dat je in die periode hebt bediend. Zo krijg je de gemiddelde waarde (W) over bijvoorbeeld een kalenderjaar.
Waarom het creëren van klantwaarde belangrijk is.
Het creëren van waarde voor de klant draagt bij aan de groei van organisaties. In een toenemend concurrerende economie wordt er steeds meer gevraagd van het onderscheidend vermogen van bedrijven.
Een waardepropositie is een beschrijving van een product of dienst uitgedrukt in de meest waardevolle en onderscheidende elementen in de ogen van een klant.
De huidige klantwaarde is niets meer dan de totale opbrengst van een klant op dit moment of binnen een bepaalde periode in een recent verleden. De optelsom dus van alles wat je aan een klant verdient hebt in een periode die je wilt bekijken (bijvoorbeeld het afgelopen jaar of de afgelopen maand).
Deze laatste categorie worden binnen Lean verspillingen genoemd. Een handige tool om dit inzichtelijk te maken is de waardestroom (Value Stream Map), waarin alle processtappen van de trigger van de klant tot aan de levering van een dienst of product gedetailleerd in kaart gebracht worden.
Een waardestroom is de verzameling van activiteiten die nodig zijn om een product of service te produceren/leveren en uiteindelijk te bezorgen bij de klant. Vergelijk het met alle stappen die doorlopen worden om een hypotheek aan te vragen, een applicatie te ontwikkelen of een hotelovernachting te boeken.
Onder waardetoevoegende activiteiten valt dus al het werk dat de aard, vorm of eigenschap van het product verandert, op vraag van de klant. Je streeft er best naar om je tijd in deze activiteiten te maximaliseren.
Wanneer u de Lean training heeft behaald, kunt u bewijzen dat u de kennis in huis heeft. Kennis om de kenmerken van de bedrijfsprocessen van een organisatie te identificeren. U bent in staat om deze te meten, te analyseren, te controleren en te verbeteren. U bent ook in staat om de huidige processen te evalueren.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Lean is een systematische aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Het legt de nadruk op het verwijderen van verspillende stappen in een proces en het nemen van de enige stappen met toegevoegde waarde.
De Customer Lifetime Value: Vermenigvuldig de klantwaarde met de gemiddelde levensduur van je klanten. Dit geeft je een inschatting van de inkomsten die je redelijkerwijs kunt verwachten van een gemiddelde klant gedurende de looptijd van hun relatie met je bedrijf.
DEFINITIE - Synomiem voor het totaal aan reeds bestaande klanten van een onderneming.
Enkele voorbeelden en onderdelen van een goede (waarde)propositie zijn: Het benoemen van de voordelen van jouw product of dienst voor de klant. Uitleggen welke problemen jouw product oplost voor de klant, of zelfs voorrekenen indien dit mogelijk is. Een uitgebreide productomschrijving, specificaties en garanties.
Het Waarde Propositie Canvas helpt om met je producten en diensten tegemoet te komen aan behoeften en wensen van klanten. Ook helpt het om winnende proposities te ontwikkelen waaraan klanten de voorkeur geven.
Definitie. Een korte, krachtige boodschap die duidelijk maakt waarom het de moeite waard is om het product te kopen (en dus niet het product van de concurrent).
Een green belt zit qua niveau tussen een yellow en een black belt in. Een opleiding tot green belt duurt vaak zes dagen. Je leert verbeterprojecten te begeleiden volgens de DMAIC projectstructuur, verschillende verbetertools en -technieken toe te passen en mensen mee te nemen in verandering.
Verslaving. Een verslaving aan lean kan voorkomen, zeker wanneer het dagelijks wordt gebruikt. Wanneer de gebruiker dan in één keer stopt met het gebruik, kunnen er afkickverschijnselen optreden. De gebruiker voelt zich ziek, zweet, is klam en koud, heeft kippenvel, een loopneus, buikkrampen en pijn in armen en benen.
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Maar wat zijn nu precies de zeven verspillingen van Lean . Dit zijn ook wel de volgende: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Over Processing, Over Production en Defects.