Volvo introduceert de nieuwe Volvo XC40 T2 benzine met 95 kW (129 pk). Hiermee is de stoere volwaardige SUV met hoge zitpositie bereikbaarder dan ooit. De prijzen beginnen bij € 37.995,- voor de XC40 T2 Momentum Core, een nieuwe en extra complete uitvoering met tijdelijk standaard een comfortabele achttraps automaat.
Instappen vanaf €37.995
De XC40 heeft voortaan de 129 pk sterke T2 als instapversie. Die 129 pk worden uit dezelfde 1,5-liter driecilinder gehaald waar ook de T3 gebruik van maakt. Met dit vermogen is T2 een stuk minder krachtig dan de voorgaande instapversie, want die T3 beschikt over 163 pk.
De D staat voor diesel, een B voor Brake Energy Regeneration (de mild hybrids) en de T voor Turbo. De cijfers 2, 3, 4, 5 of 6 of 8 geven de motorkracht aan. Hoe hoger het cijfer, des te meer motorvermogen. Tegenwoordig gebruikt Volvo ook de letter P, voor zijn volledig elektrische auto's.
Een turbo en directe inspuiting zorgen met variabele kleptiming voor een zo efficiënt mogelijke verbranding. Volvo noemt de motor T3 of T4, afhankelijk van het vermogen. Later worden ze ook geschikt gemaakt voor het rijden op E85 bio-ethanol.
De T4 ontwikkelt 180 pk en 240 Nm of zelfs 270 Nm met overboost. Terwijl de T3 enkel een manuele zesbak zal krijgen, kan de T4 ook gekoppeld worden aan de gerobotiseerde Powershift-bak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Volvo zal van deze motoren ook een E85-variant lanceren, die op bio-ethanol kan draaien.
De T2 heeft dezelfde 1,5 liter driecilinder onder de kap als de T3. Hij is echter softwarematig begrensd op 129 pk (95 kW) en 245 Nm waar de T3 goed is voor 163 pk (120 kW) en 265 Nm. Bewijs hiervoor is dat een tuner als Rica uit zowel de T2 als de T3 evenveel pk's kan peuteren, namelijk 195.
Het verschil zit vooral in het gezamenlijke vermogen van de benzinemotor en elektromotor: de T5 beschikt over 262 pk, terwijl de T4 op 211 pk komt. Het mooie van de basisuitvoering is dat Volvo geen concessies doet in het rijbereik.
T5, het staat natuurlijk voor die machtige geblazen, bruut klinkende vijfcilinder turbomotor. Het blok dat Volvo heeft gebracht waar het nu staat.
De T4 betreft een 1.6 liter viercilinder turbomotor met directe brandstofinspuiting, goed voor een vermogen van 180 pk en een koppel van 240 Nm dat over een breed toerenbereik (tussen 1.600 en 5.000 tpm) van kracht is.
In navolging van de XC90 kan de nieuwe Volvo XC60 ook in een T8-versie worden geleverd. Een variant waarbij de meest krachtige versie van de 2 liter benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor. De batterij kan extern worden geladen. Een plug-in hybride dus.
Over Volvo Car Group
Volvo Cars is sinds 2010 eigendom van de Zhejiang Geely Holding. In december 2020 telde Volvo Cars ongeveer 40.000 (41.500) voltijdse werknemers. De hoofdzetel, productontwikkeling, marketing en administratie van Volvo Cars zijn hoofdzakelijk gevestigd in Göteborg, Zweden.
Nu is Volvo Cars nog volledig in handen van de Chinese automaker Geely. Dat kocht het bedrijf in 2010 van het Amerikaanse Ford. Nog veel langer geleden waren de maker van personenauto's en de producent van vrachtwagens wel één concern, met de naam Volvo.
Het doel van Volvo is van de fabriek in Daqing de modernste fabriek in China te maken. Daqing staat in voor de productie van de Volvo XC Classic of de XC90. Tot 2014 werd dat model in de fabriek in Zweden geproduceerd, maar de productie werd daarna overgeheveld naar China.
Conclusie. De Volvo XC40 T4 is een aanrader. Hij heeft een prettige aandrijflijn en een 190 pk sterke motor die is te prefereren boven de instap-krachtbron van 163 pk. De standaarduitrusting is prima en de standaard veiligheidsuitrusting is zelfs excellent.
De Volvo XC40 T2 heeft van alle bestaande Volvo-modellen de laagste aanschafprijs, namelijk vanaf 38.995 euro (modeljaar 2021). En met private lease vanaf 469 euro per maand.
De nieuwe motoren zijn door Volvo's aandrijflijnexperts 'in eigen huis' ontwikkeld en worden gebouwd in de hightech motorenfabriek van Volvo in Skövde, Zweden.
De B5-aandrijflijn
De 'B' staat voor 'Brake Energy Regeneration' en kan slaan op zowel een benzine- als dieselmotor – dit is de laatste, in de basis het bijgeschaafde blok van de vorige D5. Door z'n elektrohulpje heeft de Volvo XC90 B5 af en toe 14 pk en 40 Nm extra te vergeven.
In navolging van de bijgepunt XC90 wordt de XC60 leverbaar in een nieuwe dieselvariant: de B4. Die beschikt over 48 volt milde hybride technologie en KERS remenergie recuperatie. Er zijn 3 uitrustingniveaus waaruit gekozen kan worden. Ietwat verwarrend hanteert Volvo voor de nieuwe motorversie dus de aanduiding 'B'.
De B3 is een 163 pk en 265 Nm sterke 2,0-liter grote viercilinder, een machine die dankzij elektrohulp over 14 pk en 40 Nm extra komt te beschikken. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h duurt 9,1 tellen en de topsnelheid ligt, zoals bij alle nieuwe Volvo's op 180 km/h.
De Volvo ReCharge is een hybride conceptauto op basis van de Volvo C30. Volvo introduceerde deze auto op de Internationale Automobilausstellung (IAA) te Frankfurt in september 2007.
De T6-benzinemotor is gebaseerd op de zeer compacte 3,2-liter zescilinder lijnmotor die sinds de introductie van de S80 in maart 2006 verkrijgbaar is. Volvo verkleinde de cilinderinhoud tot 3,0 liter; in combinatie met turbotechniek levert dat een vermogen van 210 kW (285 pk) op.
De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 115 kW (156 pk) en een maximum koppel van 265 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 6,2 l/100km (1 op 16,1).