Als we moeten afgaan op de cijfers van de verzekeraars doen bromfietsen het beter dan snorfietsen qua veiligheid. Er wordt meer uitgekeerd per snorfiets dan per bromfiets.
autorijden. Uit onderzoek blijkt dat scooter rijden een stuk gevaarlijker is dan auto rijden. Dat komt door vele reden, zoals de bestuurder van een auto wordt beschermd door hun airbag in het geval van een crash.
Scooters en brommers vormen een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, vindt de medische wereld. Daarom moet gemotoriseerd verkeer op fietspaden worden verboden, kan de snorscooter niet langer als aparte 'lichte' categorie te boek staan en mogen alleen nog elektrische alternatieven zijn toegestaan.
Snorfiets kenmerken
Op een bromfiets mag u maximaal 45 kilometer per uur rijden, maar met een snorfiets mag u niet harder dan 25 kilometer per uur. In feite is een snorfiets een lichtere versie van een bromfiets.
Er is geen verschil tussen een brommer en een scooter, want scooter is een verzamelnaam voor alle gemotoriseerde tweewielers. Een brommer is dus in feite hetzelfde als een scooter.
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
Een snorscooter moet altijd op het fietspad rijden, als deze aanwezig is. Een bromscooter mag binnen de bebouwde kom echter niet op het fietspad rijden. Buiten de bebouwde kom moet dit juist wel. Als er een fiets- of bromfietspad aanwezig is, dan dient de bromscooter hierop te rijden.
U bent verplicht om minimaal een WA Bromfietsverzekering voor uw elektrische scooter af te sluiten. Met deze verzekering bent u verzekerd als u met uw elektrische scooter schade veroorzaakt aan (spullen van) een ander. Kies voor een uitgebreidere dekking als u wilt dat schade aan uw scooter ook verzekerd is.
Een moderne scooter heeft een automatische transmissie, ook wel Variomatic genaamd. De elektrische scooter is in opkomst, maar veruit de meeste scooters maken nog gebruik van tweetakt- en viertaktmotoren.
Aanschaf van een scooter:
De kosten van het kopen van een nieuwe scooter variëren van €1750 tot €4000. Uiteraard kan je het tegenwoordig met accessoires natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Ga je voor een 45 kilometer variant moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld een helm, deze gaan al vanaf €65.
Brommerrijden is heel makkelijk te leren. Maar al je jezelf er niet mee vertrouwt, doe dan een proefles op een afgesloten terrein met een instructeur. Het bewijs heb je al en dat pakken ze je niet meer af, en de praktijkervaring is heel fijn om op te doen zonder dat je meteen het risico loopt onder een bus te rijden.
Re: 80cc i.p.v 49,9cc scooter
Je krijgt een bekeuring voor te hoge constructiesnelheid: N083 a, tm 10 km te hard = 45 euro boete N083 b, meer dan 10 tm 15 km te hard = 70 euro boete.
Door verhoging van de maximum bromfietssnelheid op de rijbaan kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer. Hierdoor neemt de kans op onveilige situaties tussen bromfietsers en automobilisten af.
11. Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Wist je dat een motorrijder dertig keer meer kans heeft in het verkeer te overlijden dan een automobilist? Dat is geconstateerd vanaf het jaar 2010 tot 2014. Het rijden op een motorfiets is wat dat betreft dus gevaarlijker dan het rijden in een auto.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
Is een 2-takt of 4-takt motor beter? Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Ja, ook als uw zoon of dochter erop rijdt, blijft de scooterverzekering van kracht. Is er schade en staat uw kind niet op de polis vermeld als bestuurder? Dan geldt er een extra eigen risico van € 1.000,-. Geef daarom de naam van uw kind op als de bestuurder van de scooter, want dan geldt dit eigen risico niet.
Verzekering: Elke eigenaar van een brommer is verplicht om deze te verzekeren. De premie van een brommerverzekering bedraagt euro 200 tot euro 300 per jaar, afhankelijk van de dekking die je kiest. Benzine: Bij een gemiddeld gebruik van 6.000 km per jaar, zijn de kosten zo'n euro 300 per jaar.
Er worden heel veel scooters, snorfietsen en brommers gestolen in Nederland en dat is dan ook het belangrijkste feit dat een scooterverzekering zo duur maakt. Daar hebben alle scooterrijders mee te maken, maar vooral jongere bestuurders betalen vaak een behoorlijk hoge premie.
Wat betreft de snelheid.... je mag maar 45 km/h op zo'n ding! Tevens is de constructiesnelheid bepaald op 45 km/h.
U mag niet rijden met meer dan 0,5 promille (ongeveer 2 glazen) alcohol in uw bloed.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.