Normaal gesproken kan je met een motorfiets die tussen de 50 en 100 pk heeft prima uit de voeten. En dan moet je al dat vermogen ook nog goed in de hand kunnen houden. Ga je ver over de 100 pk grens heen dan heeft de gemiddelde motorrijder snel moeite om de boel in de hand te kunnen houden.
Wat vooral belangrijk is om te weten is dat de draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt het koppel is, en dat het aantal PK van de motor aangeeft hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd.
Je meet de maximale trekkracht (Nm) aan de wielen (of aan de krukas van de motor) in de toerenrange die beschikbaar is en rekent dan uit hoeveel "PK" er voorhanden is bij dat bepaalde toerental. Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
Het bekende bochtentraject 'Wasserscheide' is in de bochten voorzien van motorvriendelijke geleiderails, mocht het eens verkeerd gaan, maar hier geldt tevens een maximum snelheid van 70 km/uur.
Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
Grofweg zijn dit motoren tussen de 600 en maximaal 1000cc met vermogens tussen de 60 en 120 pk.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
200 pk: Volkswagen Polo GTI
Deze auto toont wat er allemaal misging met downsizing. In 2007 had de Polo GTI nog gewoon een 1.8 turbo.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is.
De draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt, is het koppel. Het aantal PK's geeft echter aan hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. De conclusie die je nu kunt trekken is: hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller je de kracht (of het vermogen) kunt verplaatsen.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen.
Nieuws Krachtigste BMW X2 heeft meer dan 300 pk
De auto heeft namelijk een flinke motor gekregen, evenals een smakelijker uiterlijk dankzij M Performance-onderdelen.
Koenigsegg Agera RS
Met zijn 1395 kg is hij iets lichter dan de Agera R, en deze auto mag zich nu nog officieel de snelste auto ter wereld noemen. De topsnelheid ligt op 457,94 km/h, en de 100 km/h bereikt hij in 2,9 seconden. Van deze 25 stuks staan er twee te koop.
Wanneer we 200 pk omzetten in paardenkracht, is het resultaat afgerond: 148 kW (kilowatt). Dus, 200 pk = 148 kW.
Als je een 325i hebt, heb je genoeg vermogen om op nat wegdek te driften, maar niet voldoende om makkelijk op droog wegdek te driften. Hierdoor slijten de banden niet supersnel. Met een M3 kun je wel heel makkelijk op droog wegdek driften, de verleiding is dan groot de banden er heel snel doorheen te jagen.
Normaal haalt een 130pk versie tussen de 170 en 180 km/h.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk.
125cc motor: Snelheid 110-120 km/u. 11kW/15pk.