Verschil in verwachtingen is vaak de oorzaak van communicatieproblemen.
Zender en ontvanger. Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. Vaak wisselen gesprekspartners elkaar af in deze rollen. In tegenstelling tot een walkietalkie kun je doorgaans zenden en ontvangen tegelijkertijd, en daar ontstaan vaak de eerste problemen.
De cliënt centraal
Gericht communiceren geeft een cliënt het gevoel dat zij gehoord en begrepen worden. Door gericht te communiceren krijgen cliënten meer grip op hun eigen situatie, voelen zij zich gesteund, en neemt de zelfredzaamheid van de cliënt weer toe.
Communiceren in de zorg is het overbrengen en ontvangen van een boodschap, het uitwisselen van informatie tussen mensen. Het is een doorlopend proces van informatie uitwisselen tussen zorgverlener en cliënt: de een reageert steeds op de ander.
Wat zijn communicatieproblemen? Als je problemen ervaart in het communiceren met andere mensen, dan kun je last hebben van communicatieproblemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan: Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt.
De gevolgen van slechte communicatie zijn groter dan u misschien denkt. Spraakverwarringen en misverstanden zijn nog relatief onschuldig. Slechte communicatie zorgt er ook voor dat medewerkers u wantrouwen, minder productief zijn en sneller een andere baan zoeken.
Luisteren wordt bemoeilijkt doordat we behalve luisteren ook tegelijk denken. En dat denken verlegt de focus van de ander naar onszelf. Door je bewust te zijn van wat je voelt en ervaart verleg je de aandacht naar het hier en nu en creëer je ruimte om echt naar de ander te luisteren.
Open communicatie is van belang binnen teams omdat dit bijdraagt aan een positief werkklimaat, een goede werksfeer en zelfvertrouwen van de afzonderlijke teamleden. Open communicatie bevordert de teamprestaties, de bedrijfsresultaten en voorkomt uitval en verzuim..
Wil je als professioneel kenniswerker kunnen functioneren en ontwikkelen, dan zul je moeten leren communiceren. Niet gewoon goed kunnen kletsen, maar bepaalde specifieke communicatieskills maken het verschil. Vaardigheden die je helpen bij het verplaatsen van informatie: dat is professioneel communiceren.
Les 2: Communiceren met de zorgvrager
Je gaat samen met een cliënt praten over zijn/haar levensverhaal. Je houdt hierbij steeds rekening met de wensen en gewoonten van de zorgvrager. Goed luisteren en de juiste vragen stellen is daarbij belangrijk.
Onder communicatiemethoden worden bijvoorbeeld debatten, discussies en dialogen verstaan. Om een debat of discussie in goede banen te leiden kun je de Talking Stick inzetten. Communicatiemethoden met de Talking Stick werven steeds meer populariteit.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Voordelen van goede communicatie
Je voelt je betrokken bij je werk en je bent gemotiveerd. Bovendien zorgt goede samenwerking ook voor goede communicatie. Slechte communicatie zorgt juist voor het tegenovergestelde: minder werkplezier en geen motivatie. Slechte communicatie moet je daarom voorkomen.
Binnen een organisatie heeft goede interne communicatie positieve invloed op de medewerkersbetrokkenheid. En betrokken medewerkers zijn productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie werken. Interne communicatie is belangrijk omdat het helpt: waarde te creëren met en voor anderen.
We communiceren met onze collega-verpleegkundigen, met andere disciplines als de fysiotherapeut en met misschien wel de allerbelangrijkste: de patiënt zelf en zijn naasten. Communicatie tussen de patiënt en hulpverlener is belangrijk om goede zorg te verlenen, maar ook voor het opbouwen van een vertrouwensband.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Communicatiepatronen. Als jullie steeds weer op dezelfde negatieve manier met elkaar communiceren is er sprake van een negatief communicatiepatroon. De communicatie loopt dan voortdurend op weinig uit, en roept negatieve emoties op.
Een aantal zaken om in gedachten te houden, om jullie onderlinge communicatie te verbeteren: Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte.
Wat we bedoelen wanneer we zeggen "communicatie op de werkplek" Communicatie op de werkplek is elke vorm van communicatie die u op het werk over het werk doet. Dit omvat onder andere het opgeven van individuele taken, het delen van projectstatusupdates of het geven van feedback aan managers of werknemers.