Benzine met octaangetal 102 is nu ook in Nederland verkrijgbaar, het gaat bij de pompstations van Firezone verkocht worden onder de naam competition 102®. De brandstof bevat géén ethanol en je zou bij 30 stations je tank ermee kunnen vullen. Michel Claessen and 103 others like this. Hij kost 1,799 euro per liter!
Voor welke auto is Euro 102 geschikt? Euro 100+, eerder Euro 102, is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 super geschikt voor motoren en oldtimers. Door het verhoogde octaangetal is de brandstof kloptvaster en kan een motor sneller ontsteken.
De officiële reden luidt: 'Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om met ingang van 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van Competition 102. Met ingang van 1 oktober 2019 zijn alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht om E10-brandstoffen aan te bieden.
Afgezien van de bijgemengde hoeveelheid bio-ethanol zit het grootste verschil in het octaangetal, 95, 98 of 102 dus. Het octaangetal geeft de klopvastheid van benzine aan ofwel de mate waarin het mengsel van brandstof en lucht in een motor kan worden samengeperst zonder tot zelfontbranding te komen.
Uw auto kan evengoed op octaan 102 rijden als op octaan 95 of octaan 98. Een hoger octaangetal dan de 95 die voor uw auto waarschijnlijk vereist is, heeft geen enkel positief effect. Aangezien gewone straatauto's nooit meer dan 98 nodig hebben, is 102 tanken onzin. Dat heeft alleen bij racemotoren nut.
In Nederland is dat leverbaar als Competition 102 bij meer dan 60 tankstations. In Duitsland komen we het tegen bij Aral onder de naam ''Ultimate 102''.
bp Ultimate: het beste aanbod uit 100 jaar ervaring met hoogwaardige brandstof. bp Ultimate is een zeer hoogwaardige brandstof die beter is voor je auto én voor het milieu. Ontwikkeld volgens de hoogste kwaliteitseisen, zoals ook blijkt uit tests door het onafhankelijke testinstituut TÜV.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1,13.
Euro 95 E5 (Super/Super 95/ROZ 95/Super bleifrei/Superbenzin/Eurosuper) is in Duitsland nog steeds goed verkrijgbaar naast E10. Superplus 98 E5 (Super Plus 98/98 Oktan) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
Aral 102 is veilig te tanken in een auto, ook als deze niet geschikt is voor bio-ethanol. De brandstof bevat geen bio-ethanol maar in plaats daarvan bio-ether (max 5%).
Euro 100+ Racing Power is een brandstof met een hoog octaangetal wat leidt tot een efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Deze brandstof die geen ethanol bevat, kan door iedere benzine auto getankt worden maar is met name geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
De 5in1 octaan booster staat bekend om zijn verbluffende prestaties. Na het toevoegen van de octaan booster, wordt het motorgeluid minder, neemt het vermogen toe en de octaan booster zorgt ook voor minder trillingen. Bij herhaaldelijk gebruik van de 5in1 octaan booster zal ook het verbruik aanzienlijk minder worden.
In Nederland kan 102 echter niet gevoerd worden ivm regelgeving, de Ultimate 98 geeft minimaal 98 octaan getal en ligt in werkelijkheid dus hoger.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
Ethanol heeft een lagere calorische waarde waardoor je auto sinds de invoering van E10 sowieso een paar procent minder zuinig is. En V-Power heet wel E5 (max 5% ethanol) maar bij V-power zit er 0% in. Bij mij is V-power 10% duurder dan 95 dus ik zie het maar als 5% zuiniger en 5% beter voor de motor.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.