Wanneer een constante snelheid moet worden aangehouden, of wanneer er lange trajecten of met een aanhangwagen wordt gereden, zorgt de cruise control (Tempomat) ervoor dat de chauffeur fysiek minder wordt belast.
Bij een auto met Adaptive Cruise Control (ACC) wordt de snelheid van de auto namelijk automatisch teruggebracht als een voorligger langzamer rijdt dan de door jouw ingestelde rijsnelheid, zonder dat jij als bestuurder iets hoeft te doen. De minimale afstand die je wilt bewaren tot je voorligger, bepaal je zelf.
Schakel de schakelaar naar On of beweeg de pook aan de stuurkolom naar On. Dit zet het systeem aan. Let op, omdat er nog geen snelheid is ingesteld werkt het nog niet. Zodra je op de gewenste snelheid bent schakel of klik je naar SET, hiermee gaat de Cruise-controle aan en ook gelijk naar de ingestelde snelheid.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC kan de door de bestuurder ingestelde afstand ten opzichte van voorliggers aanhouden en op deze wijze de bestuurder ontlasten bij ritten op de autosnelweg of in langzaamrijdend verkeer.
Distronic is een Engelse benaming voor de adaptieve cruise control van Mercedes-Benz. Het systeem treedt in werking wanneer de afstand, afhankelijk van de snelheid, tussen de voorligger en de auto met het systeem kleiner wordt dan de vooraf geprogrammeerde waarde.
Deze systemen zijn beschikbaar voor alle nieuwere Mercedes-modellen, en een DISTRONIC PLUS-systeem is gemakkelijk te herkennen aan de grille aan de voorkant.
De adaptieve cruisecontrol (Adaptive Cruise Control - ACC) helpt u om een gelijkmatige snelheid en een bepaald tijdsverschil ten opzichte van de voorligger in te stellen.
Het adaptieve remlicht kan navolgende weggebruikers bij hevig remmen waarschuwen en helpen om kop-staartbotsingen te voorkomen. Het wordt geactiveerd, wanneer het ESP® tijdens het remmen – afhankelijk van de remdruk en snelheid – herkent dat er geremd wordt voor gevaar.
Het rijassistentiepakket plus zorgt voor onovertroffen comfort en veiligheid op weg naar autonoom autorijden. Als aanvulling op het rijassistentiepakket beschikt dit pakket eveneens over de actieve fileassistent, die voor minder belasting van de bestuurder zorgt wanneer er op de snelweg wordt gereden.
De actieve remassistent helpt ongevallen met voorliggers en overstekende voetgangers te voorkomen of de gevolgen daarvan te verminderen. Het systeem waarschuwt de bestuurder in eerste instantie met zicht- en hoorbare signalen zodra botsingsgevaar wordt waargenomen.
Het is ontspannend en het helpt bij een gunstig brandstofverbruik. Verder kan het boetes voorkomen. Nadeel van een normale cruise control is echter dat het in de praktijk niet prettig werkt zodra er meer verkeer om je heen is. Je moet dan constant reageren op wat anderen doen en dus de cruise control (de)activeren.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Gevaren. Een cruisecontrol houdt een constante snelheid aan; als een voorliggende bestuurder geen constante snelheid aanhoudt, kan de situatie ontstaan dat men inloopt op de voorganger. Vaak wil men niet de cruisecontrol uitzetten en gaat men gevaarlijk dicht op de voorganger rijden of langzaam inhalen.
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.
Cruise control herkent u aan het woordje 'cruise', 'cruise control' of een snelheidsmeter met een pijltje. Wanneer u cruise control instelt en op 'set' klikt, houdt uw auto automatisch de gewenste snelheid aan. Zodra u remt, schakelt het cruise control systeem weer uit.
Cruise control werkt niet vanzelf, deze zet je via een snelheidsregelaar aan. Deze bevind zich op de hendel aan de linkerkant van het stuur. Heb je jouw snelheid bereikt, zet dan de cruise control aan.
De actieve afstandsassistent DISTRONIC zorgt ervoor dat u duidelijk minder wordt belast tijdens het autorijden, en houdt automatisch de juiste afstand aan ten opzichte van een voorligger. In combinatie met verkeersbordenherkenning kunnen voorgeschreven maximumsnelheden met een druk op de knop worden overgenomen.
Aandacht kan verslappen bij gebruik ACC
En hoe minder instructies, des te groter is de kans dat de alertheid van de bestuurder afneemt. Een ander nadeel van het gebruik van ACC is dat files er door kunnen toenemen. Een ongewenst bijeffect, zo concludeert de ANWB.
Adaptive Cruise Control (ACC) werkt bijna hetzelfde als de 'normale' Cruise Control. Het grote voordeel van Adaptive Cruise Control (ACC) is dat de auto 'meedenkt' met het verkeer. Waar Cruise control je auto een constant snelheid laat rijden, helpt Adaptive Cruise Control je met remmen, afstand houden en gas geven.
Intelligent snelheidsregelingssysteem. Elk nieuw automodel en -type heeft vanaf dit jaar een ACC of adaptive cruise control. Vanaf 2024 verplicht Europa de autoconstructeurs om die functie ook in alle nieuwe auto's te plaatsen. Het slimme systeem is een absolute must-have voor wie inzet op veiligheid.
Side Assist
Radarsensoren aan de achterkant van de auto houden het achteropkomende verkeer en het verkeer in de dode hoek in de gaten. Wil je wisselen van rijbaan, maar is verkeer te dichtbij, dan waarschuwt het systeem met lichtsignalen in de buitenspiegel. Gekoppeld aan Lane Assist stuurt de auto actief terug.
Files en flessenhalzen
Het grote nadeel van cruise control is dat het je risico op een ongeval vergroot, omdat het je aandacht en reactiesnelheid beïnvloedt. Onderzoek toont aan dat vrachtwagens die inrijden op de staart van een file, vaak met cruise control aan het rijden waren.
Op de E313 mogen bestuurders in de richting van Antwerpen de cruise control niet meer inschakelen. Met dit verbod hoopt het Vlaams Verkeerscentrum te voorkomen dat vrachtwagens zouden inrijden op de staart van de files die ontstaan door de werken op de Antwerpse Ring.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.