Een taxonomie helpt ontwerpers van onderwijs om leerdoelen op te stellen, te ordenen en om de bijbehorende kennis te toetsen. Het stelt je in staat om een structuur op te stellen, waarmee studenten deze kennis tot zich nemen en uiteindelijk volledig beheersen.
Hieronder geven wij u een overzicht van de drie taxonomieën: Bloom, OBIT en RTTI®. Deze staan op dit moment erg in de belangstelling. Daarnaast besteden we aandacht aan het concept 'Rubrics'. Tenslotte beschrijven we kort de taxonomieën van Romiszowski, Kwakernaak, De Block en Heene, en Van Hiele.
De taxonomie van Bloom is een bekend model dat als hulpmiddel dient bij het opzetten van onderwijs. Het wordt gebruikt bij het formuleren van leerdoelen en hieraan gerelateerde acties en producten. De taxonomie biedt een handige structuur en is een praktisch hulpmiddel bij de formulering van leerdoelen.
De taxonomie biedt uitkomst bij het formuleren van leerdoelen en het vaststellen van het beheersingsniveau. Het helpt allereerst bij het bepalen van het beoogde eindgedrag in algemene zin (kennis reproduceren, inzicht hebben in, toepassen, analyseren, creëren of evalueren).
Bloom beschouwde de taxonomie als meer dan een classificatie-instrument. Zo was hij ervan overtuigd dat het ook de communicatie tussen betrokkenen kon bevorderen over leerdoelen. Op deze manier zou de taxonomie als 'gemeenschappelijke taal' kunnen dienen.
Taxon is een ander woord voor groep. In een taxonomie worden mensen, dingen of artikelen in groepen en categorieën beschreven, onderverdeeld en geordend. Deze zelfde werkwijze is geïntroduceerd in de informatievoorziening, waarin dit wordt gebruikt voor eenduidige gegevensuitwisseling.
Wat is de piramide van Miller? Het piramidemodel van Miller (1990) beschrijft de ontwikkeling van een student tot en met het niveau van beroepsbekwaam. Het geeft de opbouw van de complexiteit van een competentie weer, oplopend van relatief eenvoudig tot complex (Van Berkel, Bax & Joosten-ten Brinke, 2017).
Bij de hogere orde denkvaardigheden gaat het om analyseren, evalueren en creëren. (Zie ook Taxonomie van Bloom). Er wordt geappelleerd aan kritisch, logisch, reflectief, metacognitief, en creatief denken.
Hogere orde vragen zijn vragen waarbij voor het antwoord de vaardigheden voor analyseren, evalueren of creëren nodig zijn.
Hogere orde denkopdrachten zijn een andere route in de lesstof. Het is een andere manier van denken en omgaan met dezelfde informatie. Dezelfde thema's van de reguliere lesstof kunnen dus in een 'HOD jasje' worden gegoten. Zo kun je zelf hogere orde denkopdrachten maken.
Een toetsmatrijs is een handig hulpmiddel om valide te toetsen, dat betekent: precies datgene toetsen wat je inhoudelijk moet toetsen. Een toetsmatrijs zorgt er voor dat een examen representatief is voor wat je bij de studenten wil bereiken met het opleidingsonderdeel.
Conceptuele kennis betekent de onderlinge verbanden tussen de basiselementen binnen een grotere structuur waardoor die elementen in samenhang kunnen functioneren.
Voordelen RTTI
Door de vier cognitieve niveaus heb je beter inzicht in waar jouw leerlingen staan en in hun sterke en zwakke kanten. Ook de leerling kan voor zichzelf zien wat de score is op de verschillende cognitieve niveaus.
Na het rijk komt de stam, dan de klasse, dan de orde en dan de familie. De mens (homo sapiens), behoort bijvoorbeeld tot het dierenrijk, de stam gewervelden, de klasse zoogdieren, de orde primaten en de familie mensachtigen. Hoe gespecificeerde de subcategorie, hoe minder soorten tot die categorie behoren.
Met de term taxonomie kan zowel de methode worden bedoeld die bij het indelen wordt toegepast, als de hiërarchische ordening die het resultaat ervan is. Synoniem voor taxonomie zijn systematiek en classificatie.
In de biologie wordt de indeling van individuen in groepen ook wel 'taxonomie' genoemd. De taxonomie houdt zich bezig met het beschrijven, benoemen en indelen van organismen. Tegenwoordig gebeurt het indelen vooral op basis van verwantschap in afstamming.
SEO taxonomie
Websites worden ingedeeld in categorieën, subcategorieën en pagina's. De manier waarop websites worden gestructureerd bepaalt voor een deel hoe eenvoudig een site te navigeren valt voor een bezoeker. Bij SEO taxonomie gaat het om de wijze waarop het zoekalgoritme een website doorzoekt.
Metacognitie is een veel voorkomend begrip in het onderwijs. Het geeft leerlingen de kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren. Wanneer iemand dit proces goed beheerst, weet deze persoon welke manier van denken nodig is om een probleem op te kunnen lossen.
Bij feitenkennis gaat het om kennis van basiselementen zoals termen, begrippen, details en gebeurtenissen die van belang zijn in het betreffende vak. Conceptuele kennis of begripskennis betreft kennis over elementen die deel uitmaken van een grotere structuur en over onderlinge verbanden of relaties.
Een toetsmatrijs is een overzicht waarin aangegeven wordt hoe de opgaven, behorende bij bepaalde toetstermen, worden verdeeld over een toets. De toetsmatrijs is een blauwdruk, een uitgewerkt plan, dat een systematische constructie van een toets garandeert. Een toetsmatrijs vul je in voordat je de vragen ontwikkelt.
Door middel van toetstermen is vastgelegd wat deelnemers moeten kennen en kunnen. Een toetsterm is bepalend voor de inhoud van de opleiding en de toetsing. Dit betekent dat voor iedereen duidelijk zal moeten zijn, wat precies met een toetsterm wordt bedoeld.
examen, overhoring, proefwerk, repetitie, tentamen, test, toets. beproeving (zn) : onderzoek, proef, test, toets.
Een toets bestaat uit vragen over één of meer onderwerpen. Zodra de onderwerpen zijn vastgesteld kunt u de vragen per onderwerp formuleren en invoeren. De kandidaat krijgt meerdere antwoordmogelijkheden te zien bij een vraag. U stelt in of één of meerdere antwoorden goed zijn.