Een supercharger is een compressor die gebruikt wordt om lucht onder druk in de cilinder van een verbrandingsmotor te persen. Net als een turbo heeft een supercharger als doel om de motor meer kracht te laten leveren.
Het grootste verschil tussen een turbo en een supercharger is dat de turbo aangedreven wordt door het uitlaatgas van de motor. Een supercharger wordt mechanisch door de krukas aangedreven. Dit gebeurt meestal met een aandrijfriem maar er kan hiervoor ook een ketting gebruikt worden of zelfs tandwielen.
Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op. Het gratis Superchargen is in dit geval dus niet bestuurders- of persoonsgebonden.
Wat kost het laden bij een Supercharger? De kosten van het opladen van een niet-Tesla bij een Supercharger variëren van € 0,66 tot € 0,70 per kWh, afhankelijk van de locatie waar je laadt.
Kleine lettertjes. En het is nu weer tijd voor een verandering, want Tesla laat kopers van de Model S en X weer gratis aan de Superchargers laden. Natuurlijk staan er wel wat kleine lettertjes bij. Het gratis laden geldt namelijk alleen voor de eerste eigenaar.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Dankzij het grote netwerk voor super snelladen, de automatische voorverwarming van de batterij en het uitzonderlijke bereik van elke Tesla kunt u nog meer tijd op de weg doorbrengen. Met Superchargers kan in slechts 15 minuten voor 275 kilometer aan bereik worden bijgeladen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Snel opladen langs de snelweg: 9 tot 10 cent per kilometer
De meeste snelladers gaan daarom ook maar tot maximaal 80 procent. Opladen bij een snellader is een stuk duurder dan thuis: ongeveer 69 cent per kWh bij opladers van FastNed of Allego (inclusief btw).
De kosten per kWh verschillen per laadpaalaanbieder en vaak ook per locatie, maar ze liggen meestal tussen 0,24 en 0,30 euro per kWh.
De turbo is een mechanisch onderdeel dat de uitlaatgassen via een turbinehuis naar binnen zuigt. Het turbinewiel zorgt ervoor dat die gassen samengeperst worden, omdat dichtere lucht in een krachtigere ontploffing resulteert. Geef je voortdurend plankgas, dan moet de turbo altijd op volle toeren draaien.
Een turbo long stijgt als de onderliggende waarde stijgt; een turbo short stijgt in waarde als de onderliggende waarde daalt (en omgekeerd). Een turbo long komt min of meer overeen met de combinatie van de aankoop van het onderliggende en het lenen van een deel van de aankoopprijs, met als borg dat onderliggende.
Een turbolader of kortweg turbo (ook turbocharger) is een pomp die de druk van de lucht voor een verbrandingsmotor verhoogt voordat die naar de cilinders gaat.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Tesla stelde afgelopen november op tien locaties als pilot haar Superchargers beschikbaar voor elektrische voertuigen van andere fabrikanten.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Check je stroomaansluiting
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Kan ik een normaal stopcontact gebruiken voor het opladen? Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd. Afhankelijk van uw auto kunt u hiermee per uur opladen het bereik met ongeveer drie tot vijf kilometer vergroten.