Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Carbon is zeer kwetsbaar
Een ander nadeel is dat carbon iets kwetsbaarder is bij valpartijen. Zo kan carbon breken of kan er een deuk of scheur in het materiaal ontstaan waar je niet zo blij mee bent.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Nu is het gewicht van carbon het grootste voordeel van het materiaal, maar het is ook fijn om te weten dat carbon niet roest en geen last heeft van metaalmoeheid.
Carbon fiber is vijf keer sterker dan staal en twee keer zo stijf. Hoewel Carbon fiber sterker en stijver is dan staal, is het lichter dan staal; waardoor het het ideale productiemateriaal voor vele onderdelen is.
Titanium heeft een grotere materiaaldichtheid dan carbon of aluminium. Echter, omdat titanium sterker is, kunnen de framebuizen dunner worden gemaakt. Het gewicht van een titanium frame is vergelijkbaar met een gemiddeld carbon frame en ligt lager dan een hoogwaardig aluminium frame.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
De Cube Agree C:62 Race Carbon heeft een prijs van 2.649 euro. Voor een racefiets met een carbon frame, hydraulische schijfremmen en een Ultegra-groepset is dat aan de voordelige kant. Wij vinden het dan ook een goede deal. Op verschillende websites heeft deze racefiets van Cube ook goede recensies.
Carbon reparatie is het maken van een breuk of verbrijzeld deel. Dankzij de ontwikkeling van zowel technieken als materialen (zoals carbonweefsels en epoxyharsen) is het repareren van carbon tegenwoordig een volwaardig alternatief. Ook is reparatie vele malen goedkoper dan de aanschaf van een nieuw frame.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Carbon, oftewel een frame opgebouwd uit koolstof is ontzettend licht. Merken zoals Cervélo en Trek hebben het gepresteerd om fietsframes te fabriceren die onder de 700 gram wegen, maar sterk genoeg zijn om de zwaarste ritten te doorstaan.
Carbon heeft, hoewel breekbaar, als voordeel dat het ook te repareren valt.
Een misverstand is dat aluminium niet corrodeert. Het corrodeert wel, maar roest niet door. Een laagje aluminiumoxide op de buis geeft een eigen bescherming tegen doorroesten. Vuil en het veelvuldig gestrooide zout op de Nederlandse wegen kunnen deze laag wel aantasten.
Staal heeft allereerst best wel wat veerkracht. Meer dan aluminium, want dit is een wat stijver materiaal. Deze veerkracht – ook wel plastische vervorming genoemd - geeft een extra comfortabele fietservaring. Hierdoor heb je minder last van oneffenheden in het wegdek.
Let vooral op beschadigingen van de lak. Maar bij carbon frames is vaak niet aan de buitenkant te zien of het carbon van binnen beschadigd is. Vraag ook duidelijk of er met fiets al eens gevallen is, dit kan het carbon ook verzwakken. MTB-Sjtippen schreef: Let vooral op beschadigingen van de lak.
De endurance racefiets is de beste keuze voor (bijna) iedereen. Door de comfortabele zit, de ontspannen houding en het rustige stuurgedrag is een endurance bike een fiets die voor bijna iedereen geschikt is.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Fietsen worden steeds lichter, zonder dat dat ten koste gaat van de veiligheid. Toch heeft de internationale wielerunie UCI tot op heden vastgehouden aan de ondergrens van 6,8 kilogram. Racefietsen in het profpeloton mogen niet lichter zijn.
Een carbon voorvork heeft naast een kleine winst in gewicht het voordeel dat het de klappen beter dempt dan een aluminium voorvork. Dit verschilt wel per vork. Ook andere onderdelen zoals tandwielen kunnen worden vervangen door soorten van een lichter materiaal.
Knijp even de voorrem in en beweeg de fiets van voor naar achter. Controleer het balhoofd op speling. Je kunt ook het stuur even optillen en het voorwiel een paar keer laten stuiteren. En letten op een dokkerend geluid.
Eenvoudig gezegd is Titanium twee keer zo sterk als staal en drie keer zo sterk als aluminium voor een frame van hetzelfde gewicht. Stijfheid is essentieel voor efficiënte krachtoverbrenging, en de ratio stijfheid/gewicht van Titanium is superieur aan alle andere metalen.
Daardoor zijn stalen frames sterk, duurzaam en comfortabel. Bovendien zijn moderne stalen frames aanzienlijk lichter en stijver geworden, dan de 'stalen rossen' van een paar decennia geleden en doen ze qua prestatie ook niet onder voor moderne frames van andere materialen.
Het smeltpunt van titanium van 3034,4 graden Fahrenheit (dat extreem hoog is) maakt het productieproces energie-intensief, wat resulteert in een duur productie- en fabricageproces. (4) Kenmerken. Titanium staat bekend om zijn hoge sterkte-gewichtsverhouding.