Wat is het? Een stop- startsysteem schakelt de motor van de auto uit als je stil staat. Op dat moment heb je geen aandrijving nodig, dus is het nutteloos dat de motor benzine staat te verbruiken. Als de motor uit gaat verbruikt deze geen druppel brandstof meer, wat gunstig is voor het verbruik en voor het milieu.
Wat je moet om het systeem in te schakelen is de motor laten afslaan. Bij een automaat doe je dit heel gemakkelijk door de rem in te houden.Bij een handgeschakelde auto zet je de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor zal afslaan en je kunt het lampje zien branden.
START / STOP UITSCHAKELEN / VERWIJDEREN
Wanneer u vastzit in het verkeer, schakelt het systeem de motor uit, waardoor brandstof wordt bespaard die anders verloren zou gaan wanneer de auto stilstaat. Met het softwarematig uitschakelen van de Start/Stop functie, kunt u precies rijden zoals u zelf wilt.
Uit een praktijkonderzoek is gebleken dat het verbruik in spitsverkeer zónder start/stop ruwweg 10 procent meer kan zijn, dan wanneer de motor automatisch wordt uitgeschakeld als het kan. Bij files of andere omstandigheden waarbij de auto langer stilstaat heeft dat dus zeker zin.
Een hedendaagse auto is voorzien van een start/stop-systeem dat bij stilstand de motor zoveel mogelijk uitschakelt. Verplicht. Is dat zomaar een gadget of spaar je er echt iets mee uit? “Een motor heeft veel minder brandstof nodig om te starten dan je zou denken”, zegt mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.
Het start-stop systeem heeft voordelen, maar er zijn ook nadelen. De nadelen zijn: verminderde levensduur van de accu, extra slijtage van de startmotor en koppeling, vertraging bij opnieuw starten van de motor en minder geschikt voor bepaalde rijomstandigheden.
Start/Stop is inderdaad telkens opnieuw uitschakelbaar maar niet definitief. Dus wanneer u de auto weer start wordt het systeem automatisch weer in werking gezet. Definitief uitschakelen zou mogelijk softwarematig door de dealer verricht kunnen worden maar voorspel ik u dat hij dat nooit zal doen.
Je zou denken van wel, want auto's met een automatisch start/stop-systeem slaan ook om de haverklap af. Toch raden experts het af om voor zo'n korte periode je motor uit te zetten. De reden is dat bij moderne auto's met een start/stop-systeem de startmotor en accu speciaal zijn ontworpen voor dit type belasting.
AUTOMATISCHE AIRCONDITIONING: knop A.
De automaat onderbreekt het elektrische circuit als door kortsluiting of overbelasting een te hoge stroom in de installatie ontstaat. Bij een plotselinge hoge stroomstoot (kortsluiting) geschiedt het uitschakelen nagenoeg zonder tijdsverloop door een elektromagneet.
Elke keer als je je auto start, zendt de chip een nieuwe code naar het startonderbrekingssysteem. De codes tussen dit systeem en de motor veranderen dus continu. Autoriseert de motor de code, dan kan de auto worden gestart. Zo niet, dan wordt de software geblokkeerd.
Wereldwijd worden er jaarlijks miljarden liters brandstof verbrand door auto's in een file of tijdens stationaire situaties. Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Het start- stop/systeem.
Het BlueMotion start-/stopsysteem schakelt de motor daarom automatisch uit als je stilstaat en start hem in een fractie van een seconde zodra je de koppeling intrapt. De remenergie en het uitrollen van de auto worden daarnaast omgezet in elektriciteit.
Het systeem wordt automatisch ingeschakeld wanneer de auto begint te rijden. Tijdens het rijden stopt het systeem de motor (stand-by) wanneer het voertuig tot stilstand komt of langzaam rijdt (verkeersopstopping, verkeerslichten enz.), afhankelijk van het voertuig. De auto heeft na de laatste stilstand gereden.
Verlaag uw brandstofverbruik met Auto-Start-Stop
Kunt u weer rijden, dan drukt u gewoon het koppelingspedaal in en schakelt naar de eerste versnelling; het systeem start dan opnieuw. Als u in een automaat rijdt, hoeft u alleen gas te geven om het systeem weer te laten starten.
De meest gebruikelijke oplossing is ontgrendeling op afstand via de noodhulpdienst van de fabrikant. Wanneer u belt, kan een vertegenwoordiger een signaal verzenden om uw autodeuren te ontgrendelen en het startsysteem te activeren.
Met koppeling ingetrapt, heeft de startmotor het wat gemakkelijker (kan vooral helpen als je accu wat minder is/wordt) > Je kunt langer 'doorstarten' als je de koppeling intrapt bij het starten waardoor de kans dat de auto aanslaat voordat de accu het niet meer trekt groter is.
De vuistregel is om op te schakelen wanneer de toerenteller tweeduizend toeren bereikt. Bij iedere versnelling hoort een bepaalde snelheid. De eerste versnelling gebruikt u vanaf stilstand tot ongeveer twintig kilometer per uur.
24 uur: Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan 24 uur na elkaar te laten parkeren.
Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen. Even de snelweg op vindt de auto ook fijn: bij hogere snelheden komt de motor goed op temperatuur en wordt er net even wat meer van de techniek gevergd. Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken.
De ANWB adviseert autobezitters nu daarom ook om tóch eens per week een ritje van een kwartier te maken, ook al is dat niet helemaal nodig. Dat heeft namelijk te maken met de conditie van je accu. Door het koude winterweer en de strenge vorst in de nacht kan de startaccu van je auto ontladen.