De GTI geeft 245 pk en 350 Nm door aan zijn voorwielen en gaat in 6,2 seconden van stilstand naar 100 km/h. De R is zomaar even 320 pk en 420 Nm (!)sterk. Hij is vierwielaangedreven en schakelt snel genoeg door zijn zeven DSG-verzetten om in 4,7 seconden de honderd te bereiken.
Re: golf r vs golf gti
Het enige verschil zit hem in de remmen, de 4 pijpjes en de grille in de voorbumper. Voor de rest identiek aan welke R line dan ook, dat vind ik jammer.
Golf R voorbij
De in Nederland tot 75 stuks gelimiteerde Golf GTI TCR is niet de krachtigste Golf die je nieuw kunt kopen. Met zijn 290 pk is hij namelijk minder krachtig dan de 310 pk sterke Golf R. Een groot verschil: in de GTI TCR gaat het vermogen naar de voorwielen, terwijl de Golf R een vierwielaandrijver is.
De topsnelheid ligt nu op 250 km/u met begrenzer, maar wanneer de begrenzer eruit is haalt hij de 264 km/u. Daarmee pakt de Golf GTI TCR niet alleen de titel van snelste straatlegale Volkswagen maar kan hij ook de Golf GTI TCR-racewagen bijbenen.
Veel sneller. Waar de GTI gaat voor vlotte wendbaarheid, draait de R om brute en effectieve power. Volkswagen noemt hem 'de krachtigste Golf ooit' en als je maffe twaalfcilinder-conceptcars niet meerekent, klopt dat zeker: de nieuwe Volkswagen Golf 8 R heeft met 320 pk zomaar 20 pk meer dan zijn voorganger.
Tegenwoordig heeft de Golf GTI meer dan het dubbele aan vermogen – een machtige 245 pk! De Golf 1 ging al in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Met zijn topsnelheid van 182 km/u maakte de Golf GTI snelheid toegankelijk voor het grote publiek, in een tijd waar standaard middenklassers met moeite de 160 km/u bereikten.
De nieuwe Golf 8 R is nu bij Huiskes-Kokkeler te bestellen vanaf € 65.490. De nieuwe Golf R is snel, heel snel. Zijn 320 pk sterke motor is waargemaakt door zijn 2.0 TSI motor met een koppel van 420 Nm.
Na de Zakenauto van het Jaar-titel met de Polo vorig jaar scoort Volkswagen dit jaar opnieuw een hoofdprijs. De jury van de AM Driving Business Awards beoordeelt de Golf 8 als Beste Nieuwkomer.
De Golf GTI TCR is vanaf eind januari 2019 te bestellen bij de Nederlandse Volkswagen-dealers. De exclusieve 5-deurs GTI heeft een vanafprijs van € 50.460*. Het Performance-pakket kost € 2.275 (matzwart Reifnitz) of € 2.950 (glanzend zwart Pretoria).
De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximum koppel van 240 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 7,2 l/100km (1 op 13,9).
De Golf GTI TCR, waarvan de letters TCR staan voor Touring Car Racer, is een op de raceversie van de Golf geïnspireerde variant van de Golf GTI. Onder de kap rust een 2.0 liter grote TSI die 290 pk en 370 Nm opwekt. Daarmee is hij iets minder krachtig dan de 300 pk sterke Golf R, maar nu komt het.
De Volkswagen Golf GTI TCR is de 'afscheidsversie' van de zevende generatie Golf GTI. Die laatste drie letters in zijn naam staan voor Touring Car Racing, de internationale toerwagenklasse waar Volkswagen sinds 2015 met aardig wat succes aan meedoet.
Er is een fabrieksteam, maar Golfs TCR worden voornamelijk ingezet door privéteams. Er zijn er inmiddels zo'n 100 gebouwd, voor zo'n 95.000 euro per stuk. Inderdaad: racen kan goedkoper, maar vooral ook een heel stuk duurder.
De Golf 1 ging al in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Met zijn topsnelheid van 182 km/u maakte de Golf GTI snelheid toegankelijk voor het grote publiek, in een tijd waar standaard middenklassers met moeite de 160 km/u bereikten. De huidige Golf GTI 2.0 TSI zet door tot 250 km/u.
De benzine aangedreven GTI is sneller, heeft veel meer vermogen en maakt veel meer lawaai. De Volkswagen Golf GTD moet het met 184 pk doen, zeker niet weinig, terwijl de GTI 220 pk onder kap heeft. De GTD is echter een stuk stiller, maakt minder toeren en is daardoor een stuk zuiniger in termen van brandstofverbruik.
De letter R staat bij Volkswagen voor ultieme sportiviteit en die moet bij R-dealers benadrukt worden door een speciaal ingerichte R-showroom.
De nieuwe Golf GTI wordt aangedreven door een 2.0 TSI turbomotor met een vermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 370 Nm. Een automatische zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling is standaard. Hiermee vergt de acceleratie van 0-100 km/u slechts 6,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Het gemiddeld verbruik is één liter diesel per 31,25 km. Met volle tank (50 l) komt de actieradius op 1.562 km.
De R is tot een hoop in staat. Van 0 naar 100 km/u doet 'ie in 4,7 seconde. Onder de motorkap zit 333 pk aan pure kracht. En met de 4MOTION vierwielaandrijving is jouw wegligging optimaal.
In Emden, net over de grens bij Groningen, is Volkswagen gestart met de productie van de nieuwe ID.7. De slank gelijnde grote limousine is het topmodel binnen de elektrische ID.
De Polo heeft wat dat betreft een betere wegligging, maar is al rijdend op de snelweg wat springeriger (je voelt de vering en demping goed) en wat luider dan de Golf. Kijk je puur naar de occasionprijs, dan heb je met de Polo een hele allround auto in handen, ook als gezinsauto.
Volkswagen Golf R
De auto waar de echte autoliefhebbers naar uitkijken, is de Golf R. Deze auto beschikt over maar liefst 320 pk én over 4MOTION vierwielaandrijving. Deze combinatie zorgt ervoor dat je in slechts 4,7 seconde een snelheid van 100 kilometer per uur behaald.
Achtste generatie van Volkswagen Golf
De achtste generatie van de Volkswagen Golf is net zo'n succesnummer als alle generaties ervoor. Standaard met 4 jaar garantie en allerlei innovatieve features die u klaarmaken voor de toekomst. U rijdt de Volkswagen Golf 8 vanaf € 36.990 of € 599 per maand bij private lease.
De Volkswagen Golf R is de krachtigste Golf binnen de Volkswagen familie. Wij vonden het tijd voor een stukje geschiedenis en een vergelijk van deze vier prachtige bolides. In juli 2002 verscheen een sportieve Golf IV R32. Het was Volkswagens eerste 'R-model' en '32' representeert de cilinderinhoud.
R-Line-range: benzine, mild-hybrid en diesel
Deze uitvoering met handgeschakelde zesversnellingsbak staat in de prijslijst voor € 33.715*. De Golf R-Line 1.5 eTSI (110 kW/150 pk), die standaard is uitgerust met mild-hybridtechnologie en de automatische zeventraps DSG-transmissie, is er vanaf € 38.812*.