Skyactiv is de naam die Mazda al geruime tijd gebruikt om aan te geven dat de motoren in deze auto's een lager verbruik hebben. In het geval van de Bluemotion-auto's betekende dat vaak kleinere motoren met een turbo er op, zodat je op kruissnelheden een lager verbruik had.
Hoe werkt het systeem? e-Skyactiv X maakt gebruik van Spark Controlled Compression Ignition, een door Mazda gepatenteerde technologie. Een uiterst arm mengsel van brandstof en lucht wordt met zeer hoge druk samengeperst. Vervolgens wordt een zeer kleine, compacte hoeveelheid brandstof met een vonk ontstoken.
Zo'n aandrijflijn zou al het harde werken van Mazda om de gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen in Europa tenietdoen, en daarom komt de auto helaas niet deze kant op. Hij zou in Nederland bovendien onbetaalbaar zijn door de BPM.
Skyactiv-G
Onze unieke diagonale vortexverbrandingstechnologie zorgt nu voor een nog hogere compressieverhouding en een 4-2-1-uitlaatsysteem. Dit resulteert in een benzinemotor die nog efficiënter gebruikmaakt van de brandstof, wat hem een groen A-label oplevert.
Vooralsnog gebruikt Mazda zestraps automaten
Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto's én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Waar de acht-, negen- en zelfs tientrapsautomaat steeds meer normaal wordt in autoland, houdt Mazda in zijn modellen nog altijd vast aan een conventionele zestraps automaat.
Met een rapportcijfer van 8,5 staat Mazda in de top 3 van betrouwbaarste automerken van Nederland. Het jaarlijkse automankementenonderzoek van de Consumentenbond is een online enquête onder eigenaren (leden en niet-leden) van personenauto's van maximaal tien jaar oud.
Mazda2 modeljaarupdate
Dit betekent dat het een nog zuinigere auto wordt dan het voorheen was met Mazda M Hybrid. Het bewijs hiervan is het groene A-label. De benzinemotoren van beide handgeschakelde varianten scoren een gemiddeld gecombineerd verbruik van 4,8 l/100 km. En dit allemaal dankzij onze SkyActiv Technology.
Doordat de CX-30 zo lekker stuurt, ga je al gauw stevig rijden. Dat gaat prima: hij sprint in 8,6 seconden naar 100 km/h (was 8,8 s) en ook tussensprints verlopen moeiteloos. Stevig doorrijdend kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km (1 : 14,5).
De Mazda3 GT-M Line is gebaseerd op de TS+ uitvoering, die standaard al voorzien is van cruise control, climate control, lederen stuurwiel, handgrepen en versnellingspookknop, licht- en regensensor, stoelverwarming, bi-xenon koplampen en elektrische ramen vóór en achter.
Mazda heeft vijf grote fabrieken voor de productie van auto's en onderdelen. De twee grootste, allebei met een jaarcapaciteit van 0,5 miljoen voertuigen, staan in Japan. Verder staan er fabrieken in China, Mexico en Thailand. Al deze drie hebben elk een capaciteit van ongeveer 200.000 eenheden per jaar.
Van de 5 miljoen geproduceerde 3's zijn er 700.000 op Europese bodem verschenen. In boekjaar 2014-2015 was het model goed voor ongeveer een derde van Mazda's wereldwijde verkoop. De 3 rolt overigens niet alleen in Japan van de band. De modelserie wordt ook in China, Mexico, Maleisië en Vietnam gebouwd.
De CX-30 is een SUV-achtige auto, maar wie van hoog zitten en een hoge instap houdt, wordt in deze Mazda enigszins teleurgesteld.
Uw Mazda CX30 is dus ontwikkeld op basis van E10 brandstof. Daarbij geeft Mazda ook aan dat alle modellen vanaf bouwjaar 2002 geschikt zijn voor gebruik van E10. Dus E10 volstaat prima maar is het inderdaad zo dat E5 benzine in een aantal gevallen ethanolvrij is en van een duurdere premium kwaliteit.
De prijs van de Mazda CX-3 start bij 22.490 euro voor de Skyactiv-G 121 pk Skydrive met manuele zesbak en voorwielaandrijving. De duurste uitvoering is de Skyactiv-G 121 pk Skycruise Takumi met 6-traps automaat en voorwielaandrijving, een benzineversie met een prijskaartje van 28.790 euro.
De Mazda3 en Mazda6 bieden een fraai en hoogwaardig afgewerkt interieur, net als bij de Mazda CX-5 die in onze tests eveneens uitstekend scoorde. Bovendien is Mazda momenteel het betrouwbaarste van alle automerken.”
Mazda krijgt luxemerk
Het meest bekend in Europa is Xedos.
De eerste verschijning van de naam Mazda was in 1934, toen de productie van driewielige vrachtwagens begon en het bedrijf een merknaam nodig had om af te stappen van gereedschappen en zware machines. De naam Mazda is gekozen uit Ahura Mazda, de god van harmonie, intelligentie en wijsheid.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.