Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad of de kilometerteller is teruggedraaid. Dit risico maak je onschadelijk door het chassisnummer te checken. Het vin- of chassinummer staat meestal in de deur of onder de voorruit van de auto.
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
In sommige gevallen is een geïmporteerde auto inderdaad minder waard. Dat komt omdat de historie buiten Nederland niet op dezelfde manier wordt bijgehouden als in Nederland. Daarom geeft de RDW ook geen oordeel over de kilometerstand.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Antwoord van Jos. U vraagt hoe je kunt achterhalen of een auto geïmporteerd is. U kunt het kenteken invoeren op de website van de RDW en vervolgens krijgt u de voertuiggegevens te zien.
Naast een eventuele besparing zit het voordeel van het importeren van een Duitse auto ook in een groter aanbod in Duitsland, een doorgaans vollediger uitrusting van Duitse auto's en lagere kilometerstanden waardoor het vinden van een auto naar uw smaak vele malen meer kans heeft in Duitsland dan op de Nederlandse markt ...
Het bpm-bedrag is veel te laag
Het bruto BPM-bedrag staat vermeld onder het tabblad 'Fiscaal'. Als dit veel te laag is, is het een administratieve fout of betreft het een uit het buitenland geïmporteerde schadeauto die hier is gerepareerd.
Hier betaal je €107,20 voor RDW leges en tenaamstelling en ongeveer €39,50 excl.btw voor de productie van kentekenplaten met opzetletters. Je dient hier wel de nodige tijd voor uit te trekken want de RDW heeft een beperkte capaciteit. Vervolgens ga je naar de Douane voor de BPM-aangifte en afdracht.
De voordelen van een import auto uit Denemarken zijn echter duidelijk: je vindt er een aantrekkelijk aanbod van relevante occasions die in de smaak vallen bij de Nederlandse occasion koper. En met de online autoveiling van AUTOproff is import helemaal eenvoudig.
Tweedehands auto kopen in Duitsland goedkoper? Duitsland is het land van de betaalbare auto's. Naast minder kosten zijn ze in ons buurland ook vaak rijkelijk uitgerust met opties en accessoires. Ook wordt er in Duitsland minder BTW gerekend dan in Nederland.
Hoe weet je of het om een import auto gaat? Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland. Kijk naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste Registratie Nederland', als deze datums verschillend zijn dan is de auto geïmporteerd vanuit een ander land.
Parallelimport. Voordat ik inga op het belastbaar bedrag wil ik kort wat feiten delen over parallelimport. Parallelimport is feitelijk niets meer of minder dan het importeren van gebruikte auto's, vaak ook relatief jonge auto's. In 2019 zijn er 267.000 auto's geïmporteerd onder de noemer parallelimport.
Met import auto zelf naar RDW en Douane
Het RDW bekijkt of de auto wordt toegelaten tot Nederland. Als de auto de keuring van de RDW doorstaat, kunt u met ons BPM aangifte formulier aangifte van de BPM doen bij de Belastingdienst Douane. U kunt dan zelf de BPM betalen die voor de import van de auto moet worden voldaan.
Hoe lang duurt het om een auto te importeren? Een auto importeren neemt doorgaans een week of twee in beslag. De aankoop inclusief controle documenten, facturatie en controle kost enkele werkdagen. Soms moet de auto bij de dealer nog worden nagekeken, dit kan enkele dagen in beslag nemen.
Het keuren en registreren van een import auto kan door drukte bij de RDW lang duren. Voor Das Auto Import is dit dagelijkse routine en wij kunnen dit efficiënt voor u uit handen nemen. Voor €200,- excl.BTW regelt Das Auto Import al het papierwerk en wordt uw importauto binnen één werkdag ingevoerd.
Koop je een auto van buiten de EU dan betaal je altijd de Nederlandse BTW bij import.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Als je een import auto gaat kopen in Duitsland of een ander EU land ben je verplicht om btw te betalen. In Nederland is de btw 21%, in Duitsland 19%.