Een semi-automatisch, ook wel genoemd een halfautomatisch parkeersysteem, maakt het mogelijk om meerdere auto's boven of naast elkaar te parkeren. Hierdoor creëert men meer parkeercapaciteit. Gebruikers parkeren hun auto zelf in en uit. De bestuurder rijdt zijn auto op een platform.
Via een druk op een knop bevestig je aan de wagen dat je 'm daar wil parkeren en van af dat moment treedt het systeem in werking door de draaibeweging van het stuur over te nemen. Enkel het geven van gas en het remmen moet de bestuurder nog voor z'n rekening nemen.
Bij het langzaam naderen van een obstakel schakelt de Park Assistant automatisch in via de functie Auto PDC (automatische Park Distance Control ). De uitgebreide functionaliteit van het systeem biedt de bestuurder nu ook ondersteuning bij het inparkeren op parkeerplekken haaks op de rijbaan.
De optie Park Assist Pilot is een systeem dat u kan helpen bij het manoeuvreren van uw auto tijdens het parkeren. Het systeem kan ook helpen bij het sturen wanneer u een fileparkeervak verlaat.
Dreigt er gevaar? Front Assist zorgt hij ervoor dat jou niets gebeurt. Eerst door kort snelheid te verminderen en de remmen alvast voor te bereiden op een noodstop. Grijp je niet op tijd in, dan neemt Front Assist je rempedaal volledig over.
Lane Assist+ valt onder de noemer 'Lane Assist' en staat in de lijst met rijhulpsystemen die je oproept als je op het stuur op de knop drukt met het auto-icoontje. Vervolgens kun je Lane Assist eenvoudig in- of uitschakelen met het scrollwiel.
Als u meer van een compacte sedan soort kerel bent, zou u aangenaam verrast zijn dat bijna alle concurrerende compacte sedans bieden park assist. De meest populaire compacte sedans die parkeerhulp bieden zijn de Tesla Model 3, Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes Benz C-Klasse, Toyota Prius, Jaguar XE, en vele anderen.
Wat betekent Park Distance Control (PDC)?: Basisprincipes
De parkeerhulp is een assistentiesysteem dat de bestuurder ondersteunt bij het manoeuvreren en parkeren en hem waarschuwt voor obstakels in de directe omgeving van het voertuig.
Op een drukke weg heeft u soms ogen in uw achterhoofd nodig. De sensoren aan de achterzijde nemen die functie over en geven een achteropkomend verkeer waarschuwing als een achterligger te dicht op u zit.
Een modern systeem waarbij de sensoren verborgen worden geïnstalleerd om niet onnodig in het oog te springen, zal al gauw 600 tot 1.000 euro kosten.
Tesla-auto's kunnen straks zelfstandig rondrijden op parkeerplaatsen, zelf een lege plaats vinden en vervolgens zichzelf parkeren. Die functie komt volgens Musk binnenkort beschikbaar via een software-update voor alle Tesla-auto's van de afgelopen twee jaar.
Automatisch inparkeren gebruiken
Terwijl u langzaam rijdt op een openbare weg, kijkt u op het touchscreen om te weten wanneer Automatisch inparkeren een parkeerplek heeft gevonden. Op het touchscreen wordt een parkeerpictogram weergegeven wanneer de auto een mogelijke parkeerplaats detecteert.
Auto's uitgerust met een cruise control vallen bijvoorbeeld in niveau 1 en auto's met een Adaptive Cruise Control (ACC) én die automatisch in hun rijstrook blijven, vallen in niveau 2. Auto's die volledig zelfstandig kunnen rijden in files, zoals de Mercedes S-klasse en de Tesla Model S, horen nog steeds in niveau 2.
Zo'n (semi)-autonome auto kun je al wel zelf op de snelweg laten rijden, bijvoorbeeld Tesla Model 3 met de Autopilot, de BMW 5-serie 2017 met "Drive Assistant Plus", de Mercedes-Benz E-Klasse 2017 met "Drive Pilot", de Volvo S90 2018 met "Pilot Assist ".
De meeste moderne auto's zijn inmiddels standaard uitgerust met parkeersensoren aan zowel de voor- als aan de achterkant. Sommige auto's hebben alleen sensoren aan de achterkant. Omdat het achter lastiger inschatten is dan voor. In principe zijn parkeersensoren aan de achterkant meer dan genoeg.
De kogel van een vaste trekhaak kan door parkeersensoren ook als obstakel worden herkend en daarmee de zinvolle werking van uw parkeersensoren verstoren.
Hoe werkt een achteruitrijsensor? Zodra u achteruit rijdt, waarschuwt een achteruitrijsensor voor een object achter uw auto. U hoort een akoestisch signaal (een piepje) of krijgt een visueel signaal (een lichtje of via een camerascherm). Hoe dichter u het object nadert, hoe sneller het (piep)signaal klinkt.
De conventionele PDC-sensoren registreren de afstand tot aan de planten. De computer markeert deze afstand met een rode kleur. Tijdens het vooruit inparkeren kan met het systeem ook de omgeving en de voorkant worden getoond. Ook nu helpen PDC-sensoren mee om de afstand tot het hekwerk te bepalen.
Haaks parkeren
Voor haaksparkeren zijn parkeervakken van 2,4 a 2,5 m breed nodig. Naast ruimte voor de auto zelf van doorgaans 1.80m is er ruimte nodig voor het in- en uitstappen. De lengte van de parkeerplaats is 5 m. Voor het inrijden en het maken van de bocht moet de straatbreedte 6m breed zijn.
Met Side Assist, op onze oudere modellen ook wel Blind Spot Sensor genoemd, heb je een extra paar ogen om de dode hoek mee in de gaten te houden. Het systeem helpt je om het inhalende verkeer te detecteren. Zit er iemand naast je op de andere rijbaan? Dan licht er een lampje op in je spiegel.
Parking pack: Voor €450 krijg je de mogelijkheid automatisch in te parkeren en als bonus krijg je een achteruitrijcamera.
Modellen met Lane Departure Warning en Lane Assist
Veel nieuwe auto's zijn standaard uitgerust met Lane Departure Warning en/of Lane Assist. Sterker nog: vanaf mei 2022 is het verplicht op alle nieuw geproduceerde auto's.
Werking van de lane change assist. Het registratiebereik van de radarsensoren bedraagt ca. 50 meter achter (A) en ca. 3,60 meter naast het voertuig (B).
Je kunt zelfstandig gas bij geven, maar dan ga je voorbij aan het nut van de ACC. Bij de meeste auto's kun je het adaptieve deel van de cruisecontrol niet uitschakelen en op normale CC rijden.