Het maatschappelijk kapitaal van Royal Schiphol Group N.V. bedraagt 143 miljoen euro en is verdeeld in 300.000 aandelen A en 14.892 aandelen B, elk € 454,- in nominale waarde. Hiervan zijn 171.255 aandelen A en 14.892 aandelen B geplaatst.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Kort samengevat zijn dit de grootste luchthavens ter wereld:
Dammam, King Fahd International Airport (DMM): 776,00 km2. Denver International Airport (DEN): 135,71 km2. Texas Dallas/Fort Worth International Airport (DFW): 69,63 km2. Orlando International Airport (MCO): 53,83 km2.
De Staat heeft bijna 70 procent van de aandelen van Schiphol in handen. De gemeente Amsterdam heeft een belang van 20 procent, en 8 procent is in handen van luchthavenexploitant Aéroports de Paris. De gemeente Rotterdam is met dik 2 procent de kleinste aandeelhouder.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
Sinds de fusie tussen het Britse Shell en het Nederlandse Koninklijke Olie in 2005, heeft Shell twee soorten aandelen (Nederlandse en Britse).
De activiteiten op en rond Schiphol zijn een belangrijke motor voor de werkgelegenheid en de Nederlandse economie. Op Schiphol zijn ongeveer 500 bedrijven gevestigd. Ze bieden gezamenlijk werk aan zo'n 65.000 medewerkers. Als we de werkgelegenheid in de regio meetellen, is Schiphol goed voor zo'n 300.000 banen.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
Onze gateplanners houden 24 uur per dag het overzicht vanuit de verkeerstoren en zorgen ervoor dat alle vliegtuigen een plek toegewezen krijgen op Schiphol. Er zijn een groot aantal plekken die de gateplanners in kunnen zetten. Schiphol heeft namelijk acht pieren: de B-, C-, D-, E-, F-, G en H/M-pier.
In 2020 deed Elbers vanwege de crisis bij het concern over het tweede halfjaar nog vrijwillig afstand van 20% van zijn basissalaris. Uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van KLM blijkt dat het vaste salaris van Elbers over 2021 is uitgekomen op €600.000 (inclusief pensioenbijdragen €705.142).
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
De overheid heeft in 2008 de Nederlandse tak van Fortis/ABN AMRO overgenomen. In 2013 werd ook SNS REAAL genationaliseerd.
Door de luchthaven komen vele buitenlandse toeristen naar ons land toe en is er de mogelijkheid om veel handel te drijven met andere landen. Bovendien levert de luchthaven veel werkgelegenheid op. Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie.
Los van de slechts 400 meter lange startbaan, samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste ter wereld, is het een gevaarlijk vliegveld. Aan de ene kant bevinden zich hoge rotsen, aan de andere kant eindigt de startbaan op een hoge klif in zee. Daarnaast kunnen piloten last hebben van stevige windvlagen.
Londen City Airport (Verenigd Koninkrijk)
Londen Southend Airport is de kleinste qua passagiersaantallen. De startbaan van het vliegveld is maar 1.508 meter, daardoor kunnen alleen de kleinere vliegtuigen gebruikmaken van de Londense zakenluchthaven.
Volgens veel reizigers staat het mooiste vliegveld ter wereld in Singapore. Hier vind je namelijk de Changi Luchthaven. Dit prachtige vliegveld staat bekend om de prachtige architectuur waarin veel natuur is verwerkt.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
De luchthaven is eigendom van de Koninklijke Schiphol Group (statutaire naam: "Royal Schiphol Group N.V."), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Groupe ADP. Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair, Corendon, TUI en Transavia.